Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu

Włącz powiadomienia Web Push

Urząd Miasta i Gminy w Sobkowie

Czy chciałbyś otrzymywać powiadomienia z tej strony?

SOBKÓW Pogoda
Samorządowy Portal Internetowy
Samorządowy Portal Internetowy
Samorządowy Portal Internetowy
Samorządowy Portal Internetowy
Samorządowy Portal Internetowy
Samorządowy Portal Internetowy

Czyste Powietrze

Znajdujesz się w: Czyste Powietrze
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Czyste Powietrze” 

Zabezpieczenie przed robotami. Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

Pola oznaczone * są wymagane.

Czyste Powietrze

Artykuł

Punkt konsultacyjno-informacyjny Programu Czyste Powietrze w Urzędzie Miasta i Gminy w Sobkowie pok. nr 8 czynny jest godzinach pracy Urzędu, po wcześniejszym kontakcie telefonicznym w celu ustalania godziny wizyty. Tel. 41 3871037 w. 18 lub 518 864 755

 

PROGRAM PRIORYTETOWY CZYSTE POWIETRZE

Urząd Miasta i Gminy w Sobkowie przedstawia dane dotyczące liczby złożonych wniosków o dofinansowanie z Programu Priorytetowego Czyste Powietrze do końca III kwartału 2025 r.

GMINA

LICZBA ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE

SUMARYCZNA KWOTA WYPŁACONYCH DOTACJI

LICZBA ZREALIZOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ

SOBKÓW

700

12 150 760,47 zł

333

Data zamieszczenia: 09.10.2025r. 

 


 

PROGRAM PRIORYTETOWY CZYSTE POWIETRZE

Urząd Miasta i Gminy w Sobkowie przedstawia dane dotyczące liczby złożonych wniosków o dofinansowanie             z Programu Priorytetowego Czyste Powietrze do końca

 II kwartału 2025 r.

GMINA

LICZBA ZŁOŻONYCH WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE

SUMARYCZNA KWOTA WYPŁACONYCH DOTACJI

LICZBA ZREALIZOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ

 

SOBKÓW

 

688

 

 

11 295 528,72 zł

 

317

                                                                                                                                                                                      

Data zamieszczenia: 28.07.2025 r.

Czasowe zawieszenie wybranych kotłów na pellet na Liście ZUM 

Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje, że w związku z podejrzeniami naruszeń, dotyczącymi braku zgodności z wymogami regulaminu programu Czyste Powietrze, czasowo zawieszono wybrane kotły na pellet znajdujące się na Liście Zielonych Urządzeń i Materiałów (lista ZUM).  

Decyzja o czasowym zawieszeniu została podjęta przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) we współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na podstawie publicznie zgłaszanych podejrzeń, że wybrane kotły na pellet mogą umożliwiać instalację niedozwolonego elementu jakim jest ruszt awaryjny. Stanowi to naruszenie zasad programu Czyste Powietrze oraz regulaminu listy ZUM. Zawieszenie dotyczy 31 pozycji na liście ZUM na 2561 kotłów, na których możliwe jest otrzymanie dofinansowania z NFOŚiGW. 

Producenci mają możliwość złożenia uzupełnionej dokumentacji oraz przedstawienia dodatkowych wyjaśnień w celu przywrócenia urządzeń na listę. Proces ten odbywa się zgodnie z zasadami transparentności i równego traktowania wszystkich podmiotów.  

Lista ZUM jest kluczowym narzędziem wspierającym realizację programu Czyste Powietrze i będzie na bieżąco aktualizowana w oparciu o wyniki weryfikacji technicznej i środowiskowej. 

Zmiany regulaminu listy ZUM wprowadzone od 29 kwietnia 2025 r. wprowadziły obowiązek pisemnego oświadczenia producenta, że kocioł nie ma możliwości montażu rusztu awaryjnego. 

Spalanie nieprzeznaczonych paliw w kotle na pellet przy użyciu rusztu awaryjnego, zmienia parametry procesu, powodując wysokie emisje pyłów i zanieczyszczeń, co niweczy cele ekologiczne programu. Dodatkowo takie rozwiązanie wprowadza konsumentów w błąd, gdyż kotły sprzedawane jako ekologiczne mogą w rzeczywistości działać jak tradycyjne „kopciuchy”, co jest niezgodne z ideą transformacji energetycznej. 

W ramach najbliższej aktualizacji regulaminu listy ZUM wprowadzone zostaną również dodatkowe mechanizmy zabezpieczające przed wpisywaniem urządzeń, które nie spełniają wymogów programu Czyste Powietrze. Brak możliwości instalacji rusztu awaryjnego będzie musiał być potwierdzony przez niezależne laboratorium akredytowane do badań kotłów. Natomiast w przypadku poświadczenia nieprawdziwych informacji przez producenta urządzenia wpisywanego na listę ZUM, wszystkie urządzenia tego producenta będą podlegały wykluczeniu z listy na okres co najmniej 2 lat. 

 

Poradnik dla poszkodowanych beneficjentów                                         

Ważna data wpływu. Ruszył nabór na dotacje do kotłów gazowych w programie Czyste Powietrze

15 lipca 2025 r. wznowiono nabór wniosków o dofinansowanie zakupu i montażu kotłów gazowych w ramach programu Czyste Powietrze. Nabór potrwa trzy miesiące lub do wyczerpania środków, ale uwaga – o kolejności rozpatrywania wniosków decyduje data wpływu do właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW), a nie data nadania dokumentów do WFOŚiGW.

Kluczowa data wpływu, nie nadania

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przypomina, że zgodnie z regulaminem wznowionego naboru na kotły gazowe (§ 3 ust. 1 Rozdziału III), wnioski w programie Czyste Powietrze są rozpatrywane w ciągu 30 dni kalendarzowych od momentu ich faktycznego wpływu do WFOŚiGW – niezależnie od daty nadania pocztą czy złożenia online. Warto zatem zadbać o możliwie najszybsze dostarczenie dokumentów.

Dla kogo i jak składać?

Wsparcie kierowane jest do właścicieli domów jednorodzinnych, którzy zrealizowali inwestycje związane z wymianą źródła ciepła na kocioł gazowy między 28 maja a 31 grudnia 2024 r. Wnioski można składać elektronicznie, papierowo lub za pośrednictwem pełnomocnika. Łączna pula środków przeznaczona na ten nabór wynosi 70 mln zł z puli programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Szacuje się, że wsparcie trafi do ok. 3 tys. gospodarstw domowych.

czystepowietrze.gov.pl

Wznowienie naboru na dotacje do kotłów gazowych w programie Czyste Powietrze

W połowie lipca wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) wznawiają nabór wniosków o dofinansowanie zakupu i montażu kotłów gazowych w ramach programu Czyste Powietrze. Nabór skierowany jest do właścicieli domów jednorodzinnych, którzy ponieśli koszty wymiany kopciucha na kocioł gazowy, ale nie mieli możliwości uzyskania wsparcia z powodu wstrzymania naboru wniosków w programie Czyste Powietrze pod koniec listopada 2024 r.

  • O dotację można ubiegać się na inwestycje zrealizowane między 28 maja a 31 grudnia 2024 r.
  • Wnioski będzie można składać przez trzy miesiące od uruchomienia naboru lub do wyczerpania środków.
  • Budżet na wznowienie naboru wynosi 70 mln zł i pochodzi z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).
  • Szacuje się, że wsparcie trafi do ok. 3 tys. gospodarstw domowych.

 

Dotacje na kotły gazowe – zasady jak w programie przed reformą

Dotacje na kotły gazowe w programie Czyste Powietrze będą obowiązywać na zasadach sprzed reformy. Będą mogli się o nie ubiegać właściciele lub współwłaściciele istniejących budynków lub lokali mieszkalnych, spełniający kryteria dochodowe kwalifikujące do jednego z trzech poziomów wsparcia: podstawowego (roczny dochód do 135 tys. zł), podwyższonego (miesięczny dochód na osobę do 1894 zł w gospodarstwach wieloosobowych lub 2651 zł w jednoosobowych) oraz najwyższego (dochód odpowiednio do 1090 zł lub 1526 zł, albo prawo do odpowiednich zasiłków).

Wnioski o dofinansowanie na kocioł gazowy będzie można składać w WFOŚiGW samodzielnie (online lub w papierze) lub przez pełnomocnika.

Zakres dotacji na instalację gazową

W ramach wznowionego naboru właściciele i współwłaściciele budynków mieszkalnych będą mogli ubiegać się o dotację na wymianę nieefektywnego źródła ciepła na instalację gazową. Wsparcie obejmuje m.in. zakup i montaż kotła lub kotłowni gazowej, instalację c.o. i c.w.u. oraz dokumentację projektową. Konieczne jest też trwałe wyłączenie z użytku starego źródła ciepła na paliwo stałe, np. przez zezłomowanie.

Gaz z Funduszy Europejskich – ostatnia szansa na dofinansowanie

Zgodnie z dyrektywą budynkową (EPBD), od 2025 r. nie można finansować kotłów na paliwa kopalne ze środków publicznych. Polska jednak korzysta z wyjątku, pozwalającego na dalsze wsparcie inwestycji gazowych, bo naszym priorytetem pozostaje wymiana kopciuchów. Dofinansowanie z programu Czyste Powietrze (ze środków FEnIKS) będzie możliwe tylko dla inwestycji zrealizowanych do 31 grudnia 2024 r. i kosztów poniesionych do tego dnia. Kotły olejowe nie będą dotowane.

Kończy się okres przejściowy w obecnym programie Czyste Powietrze

Do końca lipca 2025 r. trwa okres przejściowy programu Czyste Powietrze, w ramach którego można uzyskać dotacje na inwestycje rozpoczęte po 28 maja 2024 r. na zasadach z ubiegłego roku sprzed reformy. Jeśli beneficjent chce skorzystać w ramach tego przejściowego naboru z dotacji zarówno na termomodernizację, jak i w ramach naboru od połowy lipca 2025 r. na kocioł gazowy, musi złożyć dwa oddzielne wnioski.  Jeśli jako pierwszy zostanie złożony wniosek o dotację na kocioł gazowy, skorzystanie z dotacji na termomodernizację będzie możliwe dopiero po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji w kocioł gazowy.  Nabór od 15 lipca 2024 r. tylko na inwestycje w kotły gazowe będzie trwał trzy miesiąca.

Przypominamy, że w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze, obowiązującej od 31 marca 2025 r., wsparcie finansowe nie obejmuje już kotłów gazowych, olejowych ani innych urządzeń na paliwa kopalne. Nowy nabór – finansowany z Funduszu Modernizacyjnego – koncentruje się wyłącznie na rozwiązaniach opartych na odnawialnych źródłach energii – to one wyznaczają kierunek wsparcia w ramach programu po reformie.

czystepowietrze.gov.pl

 

 

Pytania i odpowiedzi:

  1. Wymieniam kopciucha na kocioł gazowy (koszty zakupu i instalacji źródła na gaz poniesione między 28 maja a 31 grudnia 2024 r.) bez termomodernizacji – można to zrobić składając wniosek o dofinansowanie w ramach części 5) programu, której nabór rusza 15 lipca 2025 r.
  2. Wymieniam kopciucha na źródło na gaz (koszty zakupu i instalacji źródła na gaz poniesione między 28 maja a 31 grudnia 2024 r.)  z termomodernizacją, której koszty poniosłem od 28 maja 2024 r. – zaleca się najpierw złożyć wniosek w trwającym od 31 marca naborze na termomodernizację. 31 lipca 2025 r.  kończy się okres przejściowy na składanie wniosków na przedsięwzięcia, których realizację rozpoczęto od 28 maja 2024 r. Od 1 sierpnia 2025 r. do dofinansowania będzie można kwalifikować koszty poniesione maksymalnie do 6 miesięcy wstecz od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie. Wniosek na dofinansowanie kotła gazowego można złożyć w naborze, który startuje 15 lipca.
  3. Nie wymieniam kopciucha na kocioł gazowy, ale poniosłem koszty termomodernizacji od 28 maja 2024 r.

Wniosek na termomodernizację można złożyć do 31 lipca 2025 r. Od 1 sierpnia 2025 r. nie obowiązuje już okres przejściowy, czyli do dofinansowania będzie można kwalifikować koszty poniesione maksymalnie do 6 miesięcy wstecz od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.

  1. Wymieniam kopciucha na kocioł gazowy (koszty zakupu i instalacji źródła na gaz poniesione między 28 maja a 31 grudnia 2024 r.)  z termomodernizacją.

Jeśli pierwszy wniosek zostanie złożony w naborze gazowym to drugi może być złożony dopiero po rozliczeniu pierwszego,  czyli po wypłacie dotacji na gaz. Ponoszenie kosztów na termomodernizację wiąże się więc z ryzykiem przeterminowania faktur, w takiej sytuacji lepiej złożyć jako pierwszy wniosek na termo w nowym naborze a jako drugi na gaz, bo wtedy będą mogły być rozliczane równolegle.

 

  1. Nie wymieniam kopciucha na kocioł gazowy i poniosłem koszty termomodernizacji nie później niż 6 miesięcy wstecz do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie - wniosek można złożyć w ramach naboru uruchomionego od 31 marca 2025 r. o ile spełnione są inne warunki dotyczące okresu kwalifikowalności, m.in. rozpoczęcie przedsięwzięcia do 6 miesięcy wstecz od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.

Pełnomocnik z wyboru, nie z przypadku – OPERATOR wspiera świadome decyzje beneficjentów programu Czyste Powietrze

 

Bezpieczeństwo beneficjentów programu Czyste Powietrze jest dla nas niezwykle ważne. Dlatego zalecamy, aby przy pierwszym spotkaniu z operatorem wnioskodawca towarzyszył swojemu pełnomocnikowi. Obecność wnioskodawcy znacząco ułatwia pracę operatorowi i zwiększa pewność obu stron co do podejmowanych decyzji. Przyspiesza to proces wnioskowania o dofinansowanie w programie Czyste Powietrze.

 

Bezpośredni kontakt z operatorem pozwala wnioskodawcy upewnić się, że sprawy są prowadzone zgodnie z jego wolą i wiedzą. Gdy spotkanie osobiste nie jest możliwe, zalecana jest rozmowa telefoniczna, która również pozwala potwierdzić świadomość wnioskodawcy w zakresie udzielonego pełnomocnictwa i planowanej inwestycji.

 

Takie działania są szczególnie istotne w przypadku wniosków o prefinansowanie oraz o maksymalny poziom dofinansowania. Operator może również zaproponować wstępną wizytację na miejscu planowanej inwestycji, by lepiej ocenić jej zakres oraz poziom zaangażowania i wiedzy wnioskodawcy. To wszystko służy zwiększeniu bezpieczeństwa i zgodności inwestycji z założeniami programu.

 

Czyste Powietrze to nie tylko dotacja, to także odpowiedzialność w zakresie dysponowania środkami publicznymi. To wspólna troska o jakość powietrza, środowisko i bezpieczeństwo tych, którzy z programu korzystają.

 

Pełnomocnik z wyboru, nie z przypadku – świadome decyzje w programie Czyste Powietrze

 

  • Bezpieczeństwo beneficjentów programu Czyste Powietrze jest kluczowe – dlatego ważne jest, aby wnioskodawca uczestniczył w pierwszym spotkaniu z operatorem wraz ze swoim pełnomocnikiem.
  • Bezpośredni kontakt z operatorem umożliwia wnioskodawcy świadome podejmowanie decyzji i upewnienie się, że jego sprawy są w dobrych rękach.
  • Jeśli osobiste spotkanie nie jest możliwe, zalecamy rozmowę telefoniczną, pozwalającą zweryfikować znajomość udzielonego pełnomocnictwa i planowanej inwestycji.
  • Zalecenie to nabiera szczególnego znaczenia w przypadku wniosków o prefinansowanie oraz maksymalne dofinansowanie – operator może również zaproponować wstępną wizytację u beneficjenta.
  • Program Czyste Powietrze to nie tylko wsparcie finansowe, ale także odpowiedzialność za bezpieczeństwo i skuteczność inwestycji – rozsądne podejście do pełnomocnictwa sprzyja transparentności i rzetelności procesu.

 

czystepowietrze.gov.pl

 

Tylko gminy i WFOŚiGW są operatorami programu Czyste Powietrze

Program Czyste Powietrze to dla mieszkańców szansa na poprawę efektywności energetycznej domów oraz wymianę nieefektywnych źródeł ciepła. Niestety, to także pole działania dla nieuczciwych firm, które nadużywają zaufania beneficjentów, oferując „darmowe” doradztwo, wyłudzając pełnomocnictwa i narzucając zawyżone ceny usług oraz urządzeń. Działania te często odbywają się z nieuprawnionym użyciem logotypów programu i instytucji publicznych, co wprowadza mieszkańców w błąd.

 

Przypominamy, że jedynymi oficjalnymi operatorami programu Czyste Powietrze są gminy oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW).

 

 

Prywatne firmy i osoby nie mają prawa przedstawiać się jako partnerzy ani posługiwać się logotypami programu Czyste Powietrze, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) i Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ).

Gmina, jako kluczowy partner programu, powinna reagować na przypadki podszywania się pod instytucje publiczne, a także informować mieszkańców o ryzykach związanych z wyborem wykonawców, którzy namawiają do podpisywania umów w ramach programu Czyste Powietrze.

Apelujemy o ostrożność wobec podmiotów, które powołują się na współpracę z NFOŚiGW czy MKiŚ. Zalecamy również, aby wszystkie spotkania związane z programem organizowane na terenie gminy były uprzednio weryfikowane pod kątem wiarygodności organizatora oraz prezentowanych treści. Pomieszczenia powinny być udostępniane wyłącznie firmom sprawdzonym, a wszelkie wątpliwości powinny być zgłaszane do NFOŚiGW i WFOŚiGW.

Tylko aktywna postawa gminy pozwoli skutecznie chronić mieszkańców przed nadużyciami i wspierać wiarygodność programu.

 

Kończy się okres przejściowy w programie Czyste Powietrze w naborze trwającym od 31.03.2025 r. Złóż wniosek do końca lipca

W marcu 2025 r. ruszył nowy nabór w programie Czyste Powietrze, a dla osób, które poniosły koszty inwestycji jeszcze przed jego uruchomieniem, wprowadzono okres przejściowy. Trwa on cztery miesiące – do końca lipca – i umożliwia uzyskanie dofinansowania na wydatki kwalifikowane od 28 maja 2024 r. Po tym terminie ta możliwość przestaje obowiązywać.

Ostatni dzwonek – kończy się wyjątkowy okres wsparcia

Jeszcze tylko do końca lipca br. trwa tzw. okres przejściowy w nowej wersji programu Czyste Powietrze. Został on uruchomiony 31 marca 2025 r. i daje możliwość uzyskania dotacji za wydatki poniesione już od 28 maja 2024 r. To propozycja dla tych, którzy z różnych powodów nie zdążyli złożyć wniosku o dofinansowanie przed zawieszeniem poprzedniego naboru.

Od 1 sierpnia termin ponoszenia kosztów kwalifikowanych w nowym programie Czyste Powietrze będzie liczony według zasady: nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie. Koszty poniesione wcześniej, jak i przed oddaniem budynku do użytkowania, nie będą kwalifikowane.

Najpierw termomodernizacja, potem gaz – to klucz do pełnego wsparcia

Ci, którzy czekają na ponowne uruchomienie naboru dotyczącego dofinansowania na gaz, już wkrótce, w połowie lipca, będą mieli taką możliwość. Aby móc z tego w pełni skorzystać, należy najpierw złożyć wniosek w ramach obecnego okresu przejściowego na wydatki związane np. z ociepleniem budynku, wymianą okien i drzwi lub wentylacją. Dopiero wtedy będzie można złożyć drugi wniosek – tym razem o dotację na gaz, gdy nabór zostanie wznowiony w połowie lipca w ramach starszej wersji programu obowiązującej w 2024 r.

Odwrotna kolejność? Będą ograniczenia

Warto pamiętać: jeśli jako pierwszy zostanie złożony wniosek o dotację na gaz, a nie ten dotyczący termomodernizacji w nowym naborze, skorzystanie z kolejnego naboru będzie możliwe dopiero po zakończeniu i rozliczeniu tej inwestycji. Odwrotna kolejność – czyli najpierw termomodernizacja (wniosek w nowej wersji programu), potem gaz (wniosek w poprzedniej wersji programu) – pozwala uniknąć tych ograniczeń.

czystepowietrze.gov.pl

***

W skrócie:

Jak połączyć dotacje z dwóch naborów w programie Czyste Powietrze?

Możliwe jest połączenie dwóch dotacji dla jednego budynku:

  • z naboru od 31.03.2025 r. (nowe zasady – tutaj skorzystaj z okresu przejściowego i możliwości rozliczenia kosztów termomodernizacji poniesionych od 28 maja 2024 r.),
  • z wznowionego naboru – w połowie lipca – dotyczącego kotłów gazowych.

Kolejność składania wniosków ma ogromne znaczenie:

Jeśli poniosłeś koszty termomodernizacji w 2024 r.:

  • Najpierw złóż wniosek w naborze od 31.03.2025 r. do końca lipca,
  • Następnie złóż wniosek w starszej wersji programu na dofinansowanie do źródła gazowego zamontowanego w 2024 r. (nabór w połowie lipca).

Jeśli planujesz termomodernizację dopiero w przyszłości:

  • Jeśli najpierw złożysz wniosek w naborze na źródła gazowe – musisz zakończyć i rozliczyć to przedsięwzięcie, by złożyć kolejny wniosek w naborze trwającym od 31.03.2025 r.

Uwaga: wnioski składane w naborze na dofinansowanie do źródła gazowego zamontowanego w 2024 r. nie będą wymagały rozliczenia wcześniejszego wniosku o dofinansowanie do termomodernizacji. Pamiętaj jednak o odpowiedniej kolejności składania wniosków.

Data zamieszczenia: 17.04.2025 r.

Tylko gminy i WFOŚiGW są operatorami programu Czyste Powietrze
Program Czyste Powietrze to dla mieszkańców szansa na poprawę efektywności energetycznej domów oraz wymianę nieefektywnych źródeł ciepła. Niestety, to także pole działania dla nieuczciwych firm, które nadużywają zaufania beneficjentów, oferując „darmowe” doradztwo, wyłudzając pełnomocnictwa i narzucając zawyżone ceny usług oraz urządzeń. Działania te często odbywają się z nieuprawnionym użyciem logotypów programu i instytucji publicznych, co wprowadza mieszkańców w błąd.

Przypominamy, że jedynymi oficjalnymi operatorami programu Czyste Powietrze są gminy oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW).


Prywatne firmy i osoby nie mają prawa przedstawiać się jako partnerzy ani posługiwać się logotypami programu Czyste Powietrze, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) i Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ).
Gmina, jako kluczowy partner programu, powinna reagować na przypadki podszywania się pod instytucje publiczne, a także informować mieszkańców o ryzykach związanych z wyborem wykonawców, którzy namawiają do podpisywania umów w ramach programu Czyste Powietrze.
Apelujemy o ostrożność wobec podmiotów, które powołują się na współpracę z NFOŚiGW czy MKiŚ. Zalecamy również, aby wszystkie spotkania związane z programem organizowane na terenie gminy były uprzednio weryfikowane pod kątem wiarygodności organizatora oraz prezentowanych treści. Pomieszczenia powinny być udostępniane wyłącznie firmom sprawdzonym, a wszelkie wątpliwości powinny być zgłaszane do NFOŚiGW i WFOŚiGW.
Tylko aktywna postawa gminy pozwoli skutecznie chronić mieszkańców przed nadużyciami i wspierać wiarygodność programu.


 

                                                             

                                                                                                                         

Data zamieszczenia: 19.07.2024 r.

Przypominamy, że od 14 czerwca 2024 r. dotacja z programu „Czyste Powietrze” na pompę ciepła, kocioł zgazowujący drewno lub kocioł na pellet może być udzielona tylko wtedy, gdy urządzenie wpisane jest na listę zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM dostępna jest pod linkiem: https://lista-zum.ios.edu.pl/). Szczegóły ws. zmian programu „Czyste Powietrze” od 22 kwietnia: https://czystepowietrze.gov.pl/media/informacje-prasowe/nowe-zasady-w-programie-czyste-powietrze

Obowiązkowy audyt energetyczny

Informujemy, że od 14 czerwca 2024 r. – w przypadku kupna i montażu pompy ciepła z dotacją z programu „Czyste Powietrze” – obowiązkowo należy wykonać audyt energetyczny. Można na to dostać dodatkową dotację do 1 200 zł. Szczegóły: https://czystepowietrze.gov.pl/wazne-komunikaty/lepsze

 

Data zamieszczenia: 16.01.2024 r.

- Szczegółowe informacje dotyczące Programu Priorytetowego Czyste Powietrze: www.czystepowietrze.gov.pl

- Kredyt w Programie Priorytetowym Czyste Powietrze: Złóż wniosek w banku – Program Czyste Powietrze

Dane kwartalne dotyczące liczby złożonych wniosków

Punkt Konsultacyjno-Informacyjny PP Czyste Powietrze

Kalkulator grubości izolacji: Kalkulator grubości izolacji (kape.gov.pl)

Lista zielonych urządzeń i materiałów: Lista ZUM (ios.edu.pl)

 

Komunikat Prezesa Zarządu WFOŚiGW w Kielcach dla beneficjentów PP Czyste Powietrze.
„Szanowni Państwo,
Zainteresowanie Programem priorytetowym „Czyste powietrze” wśród mieszkańców naszego województwa jest olbrzymie. Ze względu na to, że liczba składanych do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach wniosków jest bardzo duża (obecnie w ocenie jest ok. 6 tys. wniosków o dofinansowanie i ok. 5 tys. wniosków o płatność). Każdy wniosek wymaga przeprowadzenia weryfikacji przez pracowników, duża część z tych wniosków wymaga poprawy i ponownej oceny. Nie jest więc fizycznie możliwe zachowanie terminów regulaminowych. Informujemy, że wskazane terminy określone w PP Czyste powietrze mają charakter instrukcyjny i ich naruszenie nie stanowi podstawy do roszczeń ze strony Beneficjenta. Zarząd Funduszu podejmuje wszelkie możliwe decyzje i działania, aby rozwiązać problem opóźnień. Informujemy, że wszystkie złożone wnioski zostaną zweryfikowane, a wszystkie należne środki zostaną wypłacone w możliwie najszybszym terminie. Przepraszamy Państwa za zaistniały problem, ale powstał on niezależnie od nas. Ubolewamy, że ta sytuacja wprowadziła u Państwa dyskomfort i trudności. Serdecznie prosimy Państwa o cierpliwość i wyrozumiałość.

Prezes Zarządu WFOŚiGW w Kielcach.

Najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami


Pytanie 1. W jaki sposób beneficjent powinien złożyć w Funduszu Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz faktury? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).
Odpowiedź na pytanie 1. Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy składać w następujący sposób:
⦁ Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie był złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu elektronicznego przez Wnioskodawcę (został podpisany profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym Wnioskodawcy), to Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć przez skrzynkę podawczą portalu ePUAP na adres elektronicznej skrzynki podawczej WFOŚiGW w Kielcach: /WFOSIGW/SkrytkaESP z użyciem podpisu elektronicznego Wnioskodawcy. Przypominamy, że Dyspozycja wypłaty zaliczki nie może być podpisana przez Pełnomocnika.

⦁ Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie było złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu elektronicznego Pełnomocnika (został podpisany profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym Pełnomocnika), wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu tradycyjną drogą pocztową lub złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze Obsługi. Przypominamy, że Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana własnoręcznie przez Wnioskodawcę.


⦁ Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony w wersji elektronicznej przez system GWD (i nie został podpisany przez Wnioskodawcę, ponieważ nie posiadał on podpisu elektronicznego) oraz w wersji papierowej (podpisanej przez Wnioskodawcę bądź Pełnomocnika), wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu tradycyjną drogą pocztową lub złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze Obsługi. Przypominamy, że Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana własnoręcznie przez Wnioskodawcę. Jeżeli Wnioskodawca złoży Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury w inny sposób niż określone wyżej, wówczas Fundusz uzna złożenie dokumentów za nieskuteczne. Dokumenty takie nie będą przez Fundusz rozpatrywane.


Pytanie 2. W jakim terminie Beneficjent jest zobowiązany złożyć w Funduszu Wniosek o płatność, który rozliczy uzyskaną uprzednio zaliczkę? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).
Odpowiedź na pytanie 2. Wniosek o płatność rozliczający zaliczkę musi być złożony najpóźniej do upływu 120 dnia od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji danej umowy z wykonawcą.


Pytanie 3. W jakim okresie Beneficjent jest zobowiązany zrealizować cały zakres rzeczowy przedsięwzięcia, określony we Wniosku o dofinasowanie i umowie dotacji z prefinansowaniem?
Odpowiedź na pytanie 3. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, to powinien wykonać cały zakres rzeczowy w okresie: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.


Pytanie 4. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, w której następuje wypłata zaliczki na rachunek bankowy Wykonawcy, to kto odpowiada za zwrot wypłaconej zaliczki w sytuacji, kiedy zajdzie taka konieczność (np. wystąpią nieprawidłowości w wykonaniu przedsięwzięcia i Fundusz wezwie do zwrotu wypłaconej zaliczki wraz z odsetkami, albo Wykonawca zerwie umowę z Beneficjentem)?
Odpowiedź na pytanie nr 4.
Za prawidłowość wykorzystania środków wypłaconych przez Fundusz w ramach umowy o dofinansowanie odpowiada beneficjent. Beneficjent jest stroną umowy o dofinasowanie zawartej z Funduszem, a nie Wykonawca. W sytuacji wystąpienia nieprawidłowości, które będą skutkować koniecznością zwrotu zaliczki wypłaconej Wykonawcy, za zwrot całej kwoty wypłaconej zaliczki wraz z odsetkami odpowiada Beneficjent.
Zwracamy uwagę, że w przypadku realizacji umów dotacji z prefinansowaniem wypłata zaliczki następuje rachunek realizującego/realizujących bankowy wykonawcy. Wyboru wykonawcy/wykonawców przedsięwzięcie dokonuje Beneficjent - na własne ryzyko. Należy zatem wybierać sprawdzone firmy oferujące produkty i świadczące usługi, ponieważ zdarzają się na rynku usług nieuczciwi wykonawcy.”

Od 22 kwietnia nowe zasady w programie „Czyste Powietrze”.
W trosce o beneficjentów

INFORMACJA PRASOWA

Warszawa, 22 kwietnia 2024 r.

Obowiązkowa lista zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), jedna szansa na najwyższe dofinansowanie, doprecyzowanie prefinansowania i pełnomocnictwa oraz wzmocnienie budżetu środkami europejskimi – to nowości, które od 22.04.2024 r. czekają na osoby korzystające z programu „Czyste Powietrze”.

„Zmieniliśmy program „Czyste Powietrze”, kierując się troską o naszych beneficjentów. Aktualne zasady mają chronić wnioskodawców i ograniczać nieuczciwe praktyki związane m.in. ze sprzedażą nieefektywnych urządzeń, które bez termomodernizacji domu, zamiast obniżać, to podwyższają rachunki za ogrzewanie” – mówi Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Ale to nie koniec nowości w „Czystym Powietrzu”, bo program zyskał właśnie nowe finansowanie.

„Mamy kolejne duże pieniądze dla Polaków na wymianę kopciuchów i termomodernizację domów. To aż 6,4 miliarda złotych z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), które obok środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), zapewniają nam ciągłość i stabilne finansowanie „Czystego Powietrza” w najbliższym czasie. To ogromy sukces, wypracowany wspólnie z Ministerstwem Klimatu i Środowiska” – dodaje prezes NFOŚiGW.

Uszczelnienie listy ZUM dotyczy wszystkich

Obecna wersja programu z dnia 22.04.2024 r. zobowiązuje wnioskodawców – od 14.06.2024 r. – do wyboru pomp ciepła oraz kotłów zgazowujących drewno i kotłów na pellet tylko z tych wpisanych na listę ZUM. To ma być gwarancja wyboru urządzeń o potwierdzonej jakości, czyli takich, które spełniają deklarowane w karcie produktu i etykiecie energetycznej parametry oraz rzeczywiście przełożą się na efektywniejsze (tańsze) ogrzewanie polskich domów.

Nowe zasady stwarzają trzy opcje dla wnioskodawców:

  1. wniosek złożony do 21.04 – pozwala na dotację na urządzenia spoza listy ZUM;
  2. wniosek złożony od 22.04 i dowód zakupu urządzenia do 13.06 – pozwala na dotację na urządzenia spoza listy ZUM;
  3. wniosek złożony od 22.04 i dowód zakupu urządzenia od 14.06 – dotacja tylko na urządzenia z listy ZUM.

Zamknięcie listy zielonych urządzeń i materiałów dotyczy również producentów i dystrybutorów pomp ciepła. Wszystkie pompy ciepła, znajdujące się obecnie na liście ZUM, wymagają uzupełnienia dokumentacji o raport z badań z niezależnych akredytowanych laboratoriów z terenu EU lub EFTA. Uszczelnienie listy ZUM – jak już wspomniano – obejmuje również kotły zgazowujące drewno i te na pellet drzewny, ale w tym przypadku nie są wymagane dodatkowe dokumenty. O szczegółach technicznych nowych wymogów, pisaliśmy wielokrotnie na stronie programu: czystepowietrze.gov.pl.

Najwyższe dofinansowanie

Kolejną istotną zmianą w „Czystym Powietrzu” jest kwestia zasad wnioskowania w ramach części 3) programu. Beneficjent, który skorzysta z najwyższego poziomu dofinansowania na dany budynek – na podstawie wniosku złożonego od 22.04.2024 r. – będzie mógł starać się o dofinansowanie na kolejne budynki tylko w ramach części 1) programu (podstawowy poziom dofinansowania). Tutaj też – podobnie jak przy liście ZUM – obowiązuje okres przejściowy do 13.06.2024 r. włącznie.

Nowe reguły dotyczące najwyższego dofinansowania należy rozumieć tak, że:

  • Wniosek o dotację złożony do 21.04 – zmiany Cię nie dotyczą;
  • Wniosek o dotację złożony od 22.04 do 13.06 – okres przejściowy, uwzględniający poniższy warunek;
  • Wniosek o dotację złożony od 14.06 lub później – zmiany Cię dotyczą, jedna szansa na dotację w ramach najwyższego poziomu dofinansowania (część 3) programu) o ile już wcześniej (od 22.04) nie udzielono Ci dotacji z części 3) programu na inny budynek/lokal mieszkalny.

Prefinansowanie i pełnomocnictwo uszczegółowione

W umowie dotacji z prefinansowaniem doprecyzowano, że warunkiem wypłaty zaliczki na konto wykonawcy jest złożenie do wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw) podpisanej własnoręcznie przez beneficjenta dyspozycji wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury zaliczkowej (wystawionej na beneficjenta lub beneficjenta i małżonka wspólnie). A ponadto określono czas na złożenie wniosku o płatność – rozliczającego zakres przedsięwzięcia wynikający z danej umowy z wykonawcą – do 120 dni od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji tej umowy z wykonawcą.

W przypadku składania wniosku o dotację z „Czystego Powietrza” przez pełnomocnika, teraz wymagane jest pełnomocnictwo z podpisem własnoręcznym wnioskodawcy notarialnie poświadczonym (czyli z podpisem własnoręcznym złożonym przez wnioskodawcę na pełnomocnictwie w obecności notariusza, bądź wcześniej złożonym podpisem uznanym przez wnioskodawcę przed notariuszem za własnoręczny).

 

Nowe źródła finansowania programu „Czyste Powietrze”

NFOŚiGW sfinalizował właśnie (16.04.2024 r.) w ramach „Czystego Powietrza” podpisanie szesnastu umów (ze wszystkimi wfośigw) dotyczących projektów grantowych z unijnego programu FEnIKS. Teraz, po złożeniu przez wojewódzkie fundusze pierwszych wniosków o płatności zaliczek, nastąpi uruchomienie tego nowego finansowania.

Wdrożenie środków FEnIKS (6,4 mld zł na lata 2024-29), to szansa dla ponad 145 tys. gospodarstw domowych na dotacje do wymiany ponad 111 tys. źródeł ciepła i modernizację ok. 100 tys. budynków.

Pieniądze dla każdego

Program „Czyste Powietrze” – z budżetem 103 mld zł – to największa proekologiczna inicjatywa w polskiej historii, służąca skutecznej walce ze smogiem oraz poprawie efektywności energetycznej jednorodzinnych budynków mieszkalnych. „Czyste Powietrze” to szansa dla Polaków obecnie nawet na 135 tys. zł bezzwrotnej dotacji na termomodernizację i nowe źródło ciepła. Dotychczas (stan na 12.04.2024 r.) złożono ponad 832 tys. wniosków na 26 mld zł dofinansowania.

czystepowietrze.gov.pl

nfosigw_www_1460x616px_04_2024_01_v1.png

nfosigw_www_1460x616px_04_2024_03_v1.png

nfosigw_www_1460x616px_04_2024_07_v1.png

Od kwietnia zmiany w programie „Czyste Powietrze”

Wprowadzenie obowiązku wyboru pomp ciepła oraz kotłów zgazowujących drewno i kotłów na pellet tylko z tych wpisanych na listę zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM), a także możliwość uzyskania najwyższego poziomu dofinansowania tylko na jeden budynek mieszkalny jednorodzinny albo jeden lokal mieszkalny w takim budynku – to zmiany w „Czystym Powietrzu”, które zaczną obowiązywać od kwietnia 2024 r.

Zgodnie z zapowiedziami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) z początku tego roku, parametry pomp ciepła, które będą kwalifikowały się do  programu „Czyste Powietrze” mają być potwierdzane badaniami wykonanymi w akredytowanym laboratorium. Przewiduje się okres przejściowy, który zakończy się w czerwcu br. To jeden ze sposobów uchronienia beneficjentów przed zakupem i montażem urządzeń, które nie spełniają parametrów deklarowanych w karcie produktu i etykiecie energetycznej.

Podobne rozwiązanie dotyczy kotłów zgazowującego drewno oraz kotłów na pellet drzewny, przy czym tutaj nie planuje się zmiany wymogów w programie „Czyste Powietrze”, a jedynie obowiązkowy wybór tych urządzeń  z listy ZUM.

Dodatkowe wymogi dotyczące listy ZUM poddane zostały konsultacjom z przedstawicielami branży producentów i dystrybutorów pomp ciepła oraz stroną społeczną.

Kolejną ważną zmianą w programie „Czyste Powietrze” będzie ograniczenie możliwości dofinansowania w części 3) programu. Beneficjent, który raz skorzysta z najwyższego poziomu dofinansowania (część 3) programu), będzie mógł wnioskować o dofinansowanie na kolejne budynki tylko w ramach części 1) programu (podstawowy poziom dofinansowania).

 

Ważne terminy dla beneficjentów programu „Czyste Powietrze”:

  • Wejście w życie programu ze zmianami: 22 kwietnia 2024 r.
  • Zakończenie okresu przejściowego: 13 czerwca 2024 r.

 

Zmiany dot. pomp ciepła dofinansowywanych w ramach programu „Czyste Powietrze”:

  • Kosztem kwalifikowanym w ramach programu będą mogły być wyłącznie pompy ciepła wpisane na listę zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), która jest dostępna na stronie internetowej https://lista-zum.ios.edu.pl/.
  • Pompy ciepła będą mogły zostać wpisane na listę ZUM po udokumentowaniu spełnienia wymogów programu oraz wykonaniu odpowiedniego zgłoszenia zgodnie z regulaminem listy ZUM.
  • Wszystkie pompy ciepła znajdujące się obecnie na liście ZUM będą wymagały uzupełnienia dokumentacji o raport z badań przeprowadzonych w niezależnych akredytowanych laboratoriach zlokalizowanych na terenie EU lub EFTA, wynik badań powinien być zgodny z danymi w karcie produktu i etykiecie energetycznej danego urządzenia.
  • Badania mają potwierdzać parametry dla klimatu umiarkowanego zarówno dla zastosowań średnio jak i niskotemperaturowych.
  • Przeprowadzone i przedstawiane przez producenta/dystrybutora badania mają w pełni potwierdzać parametry wskazane w etykiecie energetycznej oraz karcie produktu oraz spełnienie wymogów programu „Czyste Powietrze”.
  • Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB), prowadzący na zlecenie NFOŚiGW listę ZUM, na podstawie dostarczanych przez producentów/dystrybutorów raportów z ww. badań, zweryfikuje spełnienie nowych wymogów programu przez pompy ciepła wpisane na listę ZUM.
  • Po zakończeniu okresu przejściowego, na liście ZUM pozostaną tylko pompy ciepła spełniające wymogi programu, potwierdzone wskazanymi powyżej badaniami, które przeszły pozytywną weryfikację.
  • W przypadku zgłaszania do wpisania na listę ZUM większej liczby pomp ciepła z jednego typoszeregu, możliwe będzie przedstawienie badań dla typoszeregu, przy czym:
    • w przypadku, gdy jeden typoszereg obejmuje nie więcej niż 5 podtypów, dopuszcza się przedstawienie raportu z ww. badań dla minimum jednej pompy ciepła z tego typoszeregu przy spełnieniu wymogu, że moc pomp ciepła zakwalifikowanych do jednego typoszeregu nie będzie się różniła więcej niż +/- 50% od mocy pompy ciepła poddanej badaniom,
    • w przypadku typoszeregu składającego się z więcej niż 5 podtypów urządzeń, należy przedstawić co najmniej 1 raport z badania urządzenia na każde 5 podtypów,
    • podtypy pomp ciepła uznaje się za należące do jednego typoszeregu, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

– identyczna konstrukcja obiegu chłodniczego, ten sam czynnik chłodniczy/roboczy,

– ten sam producent, typ i liczba sprężarek,

– ten sam typ elementu rozprężnego,

– ten sam typ skraplacza,

– ten sam typ parownika,

– ten sam typ procesu odszraniania,

– ten sam sterownik i zasada sterowania wydajnością,

– ten sam producent, typ i liczba wentylatorów parownika (w przypadku powietrznych pomp ciepła) oraz zasada sterowania wydajnością (stała, zmienna lub stopniowana regulacja prędkości obrotowej),

  • urządzenia z i bez zaworu czterodrogowego nie mogą być zaliczone do tego samego typoszeregu.

 

Wyciąg z wymogów technicznych dot. pomp ciepła zawartych w zaktualizowanych załącznikach 2/2a/2b do programu „Czyste Powietrze”:

Pompa ciepła powietrze/woda

a)      Pompy ciepła muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A+ (dotyczy klasy energetycznej wyznaczanej w temperaturze zasilania 55oC), na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

b)      W przypadku montażu zestawu, musi on spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A+.

c)       Wymogi dla pompy ciepła powietrze/woda określone w rozporządzeniach 811/2013, 813/2013, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 14511, EN 14825, EN 12102. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane
i potwierdzane jest wpisem urządzenia na listę ZUM.

d)      Kwalifikowane do dofinansowania pompy ciepła powietrze/woda (również
w zestawie) muszą być wpisane na listę ZUM.

Niskotemperaturowe pompy ciepła nie są kwalifikowane do dofinansowania.

Pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej

a)      Pompy ciepła muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++ (dotyczy klasy energetycznej wyznaczanej w temperaturze zasilania 55oC), na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

b)      W przypadku montażu zestawu, musi on spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++.

c)       Wymogi dla pompy ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej określone w rozporządzeniach 811/2013, 813/2013, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 14511, EN 14825, EN 12102. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane i potwierdzane jest wpisem urządzenia na listę ZUM.

d)      Kwalifikowane do dofinansowania pompy ciepła powietrze/woda
o podwyższonej klasie efektywności energetycznej (również w zestawie) muszą być wpisane na listę ZUM.

Niskotemperaturowe pompy ciepła nie są kwalifikowane do dofinansowania.

Pompa ciepła powietrze/powietrze

a)      Pompy ciepła muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A+ (dla klimatu umiarkowanego), na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

b)      Wymogi dla pompy ciepła powietrze/powietrze określone w rozporządzeniach 626/2011 i 206/2012, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 14511, EN 14825,
EN 12102. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane
i potwierdzane jest wpisem urządzenia na listę ZUM.

c)       Kwalifikowane do dofinansowania pompy ciepła powietrze/powietrze muszą być wpisane na listę ZUM.

Gruntowa pompa ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej

a)      Pompy ciepła muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++ (dotyczy klasy energetycznej wyznaczanej w temperaturze zasilania 55oC), na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

b)      W przypadku montażu zestawu, musi on spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++.

c)       Wymogi dla gruntowej pompy ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej określone w rozporządzeniach 811/2013, 813/2013, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 14511, EN 15879, EN 14825, EN 12102. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane i potwierdzane jest wpisem urządzenia na listę ZUM.

d)      Kwalifikowane do dofinansowania gruntowe pompy ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej (również w zestawie) muszą być wpisane na listę ZUM.

Niskotemperaturowe pompy ciepła nie są kwalifikowane do dofinansowania.

Pompy ciepła do ciepłej wody użytkowej

a)      Pompy ciepła w odniesieniu do wytwarzania ciepłej wody użytkowej muszą spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A, na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

b)      Wymogi dla pompy ciepła do cwu określone w rozporządzeniach 812/2013, 814/2013, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 16147,
EN 12102 *. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane
i potwierdzane jest wpisem pompy ciepła na listę ZUM.

c)       Kwalifikowane do dofinansowania pompy ciepła do ciepłej wody użytkowej muszą być wpisane na listę ZUM.

 

* Uwaga: W stosunku do zapowiedzi zmian Programu (opublikowanej w styczniu 2024 r.) zmianie uległ zakres wymaganych norm dla badań pomp ciepła do ciepłej wody użytkowej. Wykreślona została norma EN 14825 (dotycząca pomp ciepła wykorzystywanych do ogrzewania).

Zmiany dot. kotłów zgazowujących drewno o podwyższonym standardzie/kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie:

  • Kosztem kwalifikowanym w ramach programu będą mogły być wyłącznie kotły kotłów zgazowujących drewno o podwyższonym standardzie/kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie wpisane na listę zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), która jest dostępna na stronie internetowej https://lista-zum.ios.edu.pl/.
  • Nie ulegnie zmianie procedura wpisu na listę ZUM i nie będzie konieczności przedkładania żadnych nowych dokumentów w przypadku urządzeń, które obecnie na liście ZUM są wpisane.

Wprowadzenie możliwości wnioskowania w ramach części 3) programu (najwyższy poziom dofinansowania) tylko na jeden budynek mieszkalny jednorodzinny albo jeden lokal mieszkalny w takim budynku:

  • Zgodnie z wprowadzoną zmianą dotacja w ramach części 3 programu (najwyższy poziom dofinansowania) będzie mogła zostać udzielona i wypłacona beneficjentowi tylko na jeden budynek mieszkalny jednorodzinny albo lokal mieszkalny wydzielony w takim budynku..
  • Beneficjent, który skorzysta z dofinansowania w ramach 3) części programu na dany budynek, będzie mógł wnioskować o dofinansowanie na kolejne budynki tylko w ramach części 1) programu (podstawowy poziom dofinansowania).

 

Zachęcamy do zapoznania się już dziś z załączonymi poniżej dokumentami:

  • Zaktualizowany program priorytetowy „Czyste Powietrze”
  • Załącznik nr 2 do programu – Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla części 1) programu dla beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania
  • Załącznik nr 2a do programu – Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla części 2) programu dla beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania
  • Załącznik nr 2b do programu – Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla części 3) programu dla beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania
  • Zaktualizowany regulamin listy ZUM – dostępny na stronie: https://lista-zum.ios.edu.pl/

OSTRZEŻENIE DLA WNIOSKODAWCÓW I BENEFICJENTÓW
PROGRAMU „CZYSTE POWIETRZE”

 

Sprawdzaj oferty, nie podpisuj „od ręki”!

Korzystaj z programu „Czyste Powietrze” uważnie. Wybieraj sprawdzonych wykonawców. Uważaj na oferty składane przez akwizytorów i sprawdzaj, co podpisujesz. Pamiętaj, że dotacja z programu „Czyste Powietrze” przysługuje Tobie, a nie wykonawcy. Instalowanie nowego urządzenia grzewczego jest skuteczne tylko w ocieplonym domu.

Uwaga na nierzetelnych wykonawców

Jeśli jesteś wnioskodawcą lub beneficjentem dotacji z programu „Czyste Powietrze”, to bądź czujny i rozważny w wyborze dostawcy i firmy instalacyjnej zajmującej się wymianą źródła ciepła. Szczególnie uważaj na tych, którzy pukają do Twoich drzwi i oferują coś „za darmo”. Niestety, zdarzają się na rynku usług nieuczciwi wykonawcy, którzy oferują usługi i produkty niskiej jakości oraz zawyżają ceny.

Zwracamy uwagę, że wybór firmy sprzedającej urządzenie, jak i wykonującej jego montaż, należy do Państwa – naszych wnioskodawców i beneficjentów.

W programie „Czyste Powietrze” najwyższe bezzwrotne dofinansowanie, z kompleksową termomodernizacją i wymianą źródła ciepła, to nawet 136 200 zł, ale VAT zawsze musi dopłacić wnioskodawca.

Jeśli ktoś oferuje usługę „za darmo”, warto mieć wątpliwości co do rzetelności takiej oferty. Jeśli przedstawiciel firmy podsuwa pełnomocnictwo w ramach programu „Czyste Powietrze”, a nie daje możliwości na spokojne zapoznanie się z warunkami umowy – warto zastanowić się nad rzetelnością takiej oferty.

Podpisując pełnomocnictwo, dajesz komuś prawo do dysponowania przyznaną Ci dotacją.

Wysokie rachunki bez termomodernizacji

Oferta na zainstalowanie wyłącznie nowego źródła ciepła w budynku, który wymaga termomodernizacji (tj. docieplenia przegród, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej itp.), może skutkować wysokimi rachunkami za ciepło w okresie grzewczym.

Dlatego jeśli decydujesz się na wymianę wyłącznie starego kopciucha na nowe źródło ciepła, np. pompę ciepła, upewnij się, że Twój dom jest odpowiednio docieplony.

„Za chwilę” sprawdzone urządzenia grzewcze z programu

Wybierając źródło ciepła do swojego domu, korzystaj z listy zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM: lista-zum.ios.edu.pl).

Już teraz możesz złożyć wniosek o dotację z programu „Czyste Powietrze” planując termin zakupu i instalacji urządzenia po 13 czerwca br. Po tym terminie na liście ZUM znajdziesz tylko te pompy ciepła, które obecnie przechodzą dodatkową weryfikację efektywności i jakości.

Dlatego składając wniosek, warto poczekać z zakupem i instalacją urządzenia. Wtedy, mając docieplony budynek i pewne urządzenie wysokiej jakości (wybrane z listy ZUM), zyskasz cieplejszy i tańszy w eksploatacji dom.

Rekomendacje

W ramach programu możesz otrzymać dotację na termomodernizację budynku jednorodzinnego wraz z wymianą źródła ciepła. Upewnij się, że dobór nowego źródła ciepła został Ci wskazany zgodnie ze stanem budynku. Urządzenie musi mieć odpowiednią moc i sprawność. Najlepiej pokaże to audyt energetyczny.

Skonsultuj się w gminnym punkcie konsultacyjno-informacyjnym „Czystego Powietrza”, czy oferta, którą przedstawił Ci wykonawca jest zgodna z potrzebami Twojego budynku.

Uczulamy wszystkich właścicieli domów jednorodzinnych, którzy chcą skorzystać z programu na fakt, że tylko docieplony budynek z nowym źródłem ciepła – to pewne rozwiązanie które przyniesie korzyści.

Pamiętaj!

Nie należy przyjmować ofert na wymianę samego źródła jeśli dom wymaga docieplenia! To podstawa. Sprawdzaj, co podpisujesz i pamiętaj, że dotacja jest dla Ciebie, a nie dla wykonawcy.

Miej na uwadze, że zestawienie: pompa ciepła i budynek nieocieplony, to najczęściej wysokie rachunki!

Program „Czyste Powietrze” oferuje dofinansowanie na docieplenie budynku z wymianą źródła ciepła poprzedzone audytem energetycznym – są to koszty kwalifikowane. Skorzystaj z takiej kompleksowej i w pełni korzystnej oferty programu „Czyste Powietrze”.

 

Życzymy zadowolenia z ciepłych domów,
niskich rachunków za ogrzewanie
i czystego powietrza!

czystepowietrze.gov.pl


tabelkaczp.png

tabelkaczp2.png

czyste_powietrze_logo.pngProgram Czyste Powietrze – komunikat w sprawie wyboru wykonawców

Urząd Gminy w Sobkowie na prośbę NFOŚiGW w Warszawie przekazuje komunikat w sprawie wyboru wykonawców oferujących pomoc w realizacji zadań z Programu Czyste Powietrze.

Sprawdź ofertę na swoje nowe źródło ciepła!

Prosimy naszych Wnioskodawców i Beneficjentów o rozwagę w wyborze dostawcy i firmy instalacyjnej do wykonania wymiany źródła ciepła z dofinansowaniem programu „Czyste Powietrze”.

Płacicie Państwo za zakup i montaż nowego źródła ciepła np. pompy ciepła
– i refinansujecie zrealizowane zadanie z przyznanej i należnej Wam dotacji w ramach programu „Czyste Powietrze”!

Niestety, zdarzają się na rynku usług nieuczciwy wykonawcy, którzy oferują usługi i produkty niskiej jakości oraz zawyżają ceny.

Zwracamy uwagę, że wybór firmy sprzedającej urządzenie jak i wykonującej jego montaż należy do Państwa - naszych Wnioskodawców i Beneficjentów.

Prosimy Państwa o ostrożność i rozwagę, w szczególności w przypadku oferty akwizytorów na instalację źródła ciepła, w tym POMPY CIEPŁA. Nieuczciwi sprzedawcy proponują niedopasowane do Waszego domu i potrzeb - niskiej jakości urządzenia, które w okresie grzewczym zużywają dużo prądu, a ich trwałość i jakość jest słaba.

Prosimy o dokładne i uważne sprawdzenie firmy i jej oferty jeszcze przed podpisaniem umowy, w szczególności jeśli mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości co do:

- oferowanej ceny usługi i produktu,

- oferowanych parametrów urządzenia lub instalacji,

- oferowanych warunków serwisowych i gwarancji.

Prosimy o uważność i podejmowanie decyzji bez pośpiechu, w konsultacji z gminnym punktem konsultacyjno – informacyjnym, sołtysem lub regionalnie funkcjonującym wfośigw. Warto sprawdzić parametry urządzenia i jego rzeczywistą cenę w internecie. Można także porozmawiać ze znajomymi i sąsiadami, którzy taki proces inwestycyjny mają już za sobą. Warto też skorzystać z funkcjonującej w ramach programu „Czyste Powietrze” tzw. listy ZUM (listy zielonych urządzeń i materiałów) - dostępnej online pod adresem https://lista-zum.ios.edu.pl/, która zawiera zweryfikowane urządzenia i materiały o potwierdzonej jakości.

Przede wszystkim warto współpracować z firmami poleconymi i znanymi na lokalnym rynku.

Prawidłowo zrealizowana inwestycja z dotacją z programu „Czyste Powietrze” to niższe koszty ciepła w Waszych domach, a tym samym niższe wydatki na ogrzewanie.

Zależy nam na Państwa bezpieczeństwie i wyłącznie korzyściach uzyskanych z programu „Czyste Powietrze”.

Życzymy Państwu spotkań wyłącznie z rzetelnymi firmami i satysfakcji ze zrealizowanej inwestycji!

uwaga dodatkowa:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nie promuje konkretnych firm sprzedających urządzenia, instalacyjnych oraz wykonawczych.

Państwa nieufność powinno wzbudzić powoływanie się firmy na partnerstwo z NFOŚiGW w programie priorytetowym „Czyste Powietrze”, co nie ma uzasadnienia w praktyce. Bezpośrednimi partnerami operacyjnymi w programie „Czyste Powietrze” w odniesieniu do NFOŚiGW są wojewódzkie fundusze ochrony środowiska
i gospodarki wodnej (wfośigw) oraz GMINY (w programie „Czyste Powietrze” uczestniczy ponad 86% gmin
w skali Polski), a także wybrane banki, wskazane na stronie internetowej: czystepowietrze.gov.pl.


„Uchwała antysmogowa” dla województwa świętokrzyskiego a wymiana „kopciuchów”

Polska jest krajem o bardzo wysokim zanieczyszczeniu powietrza, w dużej mierze jest to problem spowodowany paleniem w piecach bezklasowych tzw. kopciuchach, charakteryzujących się m.in. tym, iż nie spełniają żadnych norm ekologicznych.

Zgodnie z konstytucją obowiązek dbania o zdrowie publiczne i jakość powietrza spoczywa na władzach publicznych, m.in. samorządach. Żeby wyeliminować z domów i mieszkań przestarzałe urządzenia grzewcze, są wprowadzane tak zwane uchwały antysmogowe dla poszczególnych miast i regionów, które podejmują sejmiki poszczególnych województw.

W dniu 29 czerwca 2020 roku Sejmik Województwa Świętokrzyskiego przyjął Uchwałę Nr XXII/292/20 w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa świętokrzyskiego ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, zwaną potocznie „uchwałą antysmogową”.

uchwala_antysmogowa.pngczyste_powietrze_28_04.png

„Uchwała antysmogowa” definiuje obowiązkowy termin wymiany kotła o klasie niższej niż 3, 4 czy 5. Wymiana kopciuchów będzie związana z zastąpieniem przestarzałych pieców na węgiel nowoczesnymi urządzeniami grzewczymi, które mają wysoką sprawność oraz emitują niewielkie ilości zanieczyszczeń.  Z zapisów uchwały antysmogowej wynika, że od 1 lipca 2026 r. na terenie województwa świętokrzyskiego, będzie można użytkować tylko odnawialne, bądź niskoemisyjne źródła ciepła takie jak: ciepło z sieci miejskiej, kotły na gaz lub olej opałowy, pompy ciepła, ogrzewanie elektryczne. Obecnie zarząd województwa świętokrzyskiego nie przewiduje zmian w terminach dotyczących obowiązku wymiany źródeł ciepła na bardziej ekologiczne.

Jedynie w sytuacji braku możliwości podłączenia budynku do sieci miejskiej, bądź sieci gazowej, dopuszczalne będzie spalanie paliw stałych w kotłach spełniających wymagania ekoprojektu, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe.

Urządzenia na paliwo stałe zainstalowane przed 1 lipca 2026 r. spełniające wymagania 5 klasy i ekoprojektu będą mogły być użytkowane do czasu ustania ich żywotności.

Zachęcamy mieszkańców Gminy Sobków do skorzystania z Programu Czyste Powietrze, dzięki któremu wsparcie uzyskają właściciele budynków jednorodzinnych do wymiany kopciucha na: pompę ciepła, kocioł gazowy kondensacyjny, kocioł olejowy, kocioł zgazowujący drewno czy kocioł na pellet drzewny. Dofinansowaniu nie podlegają kotły na węgiel. Obecnie wszystkie nowo instalowane kotły muszą spełniać wymogi ekoprojektu. Dodatkowo można uzyskać wsparcie na termomodernizację budynku mieszkalnego oraz montaż paneli fotowoltaicznych. Trzeba pamiętać, że stare kotły to jedna z najdroższych form ogrzewania natomiast zaletą wymiany kopciucha jest nie tylko ograniczenie szkodliwych emisji, lecz także znaczne obniżenie opłat za ogrzewanie.

Punkt konsultacyjno-informacyjny Programu Czyste Powietrze w Urzędzie Gminy w Sobkowie czynny jest w poniedziałki od 10:00 – 18:00, wtorki i środy od 7:30 do 15:30.

czyste_powietrze_2_28_04.png

Departament Przyrody i Klimatu Urzędu Marszałkowskiego w Kielcach z myślą o mieszkańcach regionu świętokrzyskiego utworzył stronę internetową poświęconą świętokrzyskiemu powietrzu https://powietrze.swietokrzyskie.pro/. Przedstawione są tam aktualne informacje odnośnie jakości powietrza w regionie, informacje na temat szkodliwości smogu oraz wprowadzanych do powietrza zanieczyszczeń, możliwościach dofinansowań do wymiany kotłów pozaklasowych, regulacji wynikających z aktualnych dokumentów: uchwały antysmogowej oraz programu ochrony powietrza dla województwa świętokrzyskiego wraz z planem działań krótkoterminowych.

 logo.jpg

Co zrobić, aby płacić mniej za ogrzewanie domu?

Poprzedni, 2022 r. ze względu na niezależną od Nas wszystkich sytuację geopolityczną, przyniósł szereg negatywnych skutków, również w zakresie dostępności i kosztów energii.

Wielu właścicieli domów jednorodzinnych, po doświadczeniach obecnego roku, już teraz zastanawia się co zrobić, aby kolejny okres grzewczy przejść bezpiecznie, w komforcie cieplnym i bez przepłacania.

Jest na to sposób.

Warto zapoznać się z programem Czyste Powietrze, który oferuje nie tylko bezzwrotne wsparcie finansowe przyznawane przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (wfośigw). Inwestycja, którą możesz sfinansować z Programu pozwoli na znaczne zmniejszenie zużycia energii przy utrzymaniu bezpieczeństwa i komfortu cieplnego w domu, a przy tym przyniesie niższe rachunki za ogrzewanie.

Z programu Czyste Powietrze otrzymasz wsparcie na docieplenie ścian, dachu, wymianę okien i drzwi, zainstalowanie wentylacji z odzyskiem ciepła oraz wymianę starego pieca na paliwo stałe na nowe, efektywne źródło ciepła, które zużywa mniej energii z pożytkiem dla rodzinnego portfela, a przy tym emituje mniej zanieczyszczeń do powietrza.

Ciepły, bezpieczny dom to podstawa dobrostanu rodziny, dlatego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wraz z wfośigw przygotował na 2023 r. ważne zmiany w Programie, dzięki którym możesz otrzymać nawet do 136 tys. zł dofinansowania. Tak wysokie bezzwrotne wsparcie możliwe jest obecnie z uwagi na podniesienie poziomów dotacji na poszczególne elementy termomodernizacji.

Zanim przystąpisz do programu, warto jest wykonać audyt energetyczny, to dokument opracowany przez specjalistę, który pokazuje co w domu należy docieplić, zainstalować i wymienić w ramach termomodernizacji, aby była ona kompleksowa. Taka kompleksowa termomodernizacja umożliwia otrzymanie najwyższej dotacji, a później płacenie niższych rachunków.

Do programu może przystąpić każdy, kogo roczny dochód nie przekracza 135 tys. zł.

Już dziś zainteresuj się programem Czyste Powietrze. Teraz jest najlepszy czas na złożenie wniosku, znalezienie wykonawcy i przeprowadzenie inwestycji, aby spokojnie zdążyć przed kolejnym sezonem grzewczym

Na swoje pytania znajdziecie Państwo odpowiedź na stronie czystepowietrze.gov.pl, np. w nagraniach i prezentacjach Akademii Czystego Powietrza.

O Program możesz dopytać w naszym Urzędzie Gminy, w punkcie konsultacyjno – informacyjnym. Tutaj otrzymasz wsparcie w przygotowaniu i złożeniu wniosku do programu Czyste Powietrze.

Co zrobić, aby rachunki za ogrzewanie zamiast rosnąć – malały?

Nie zwlekaj, zapoznaj się już dziś z programem Czyste Powietrze, który znacznie poprawi warunki życia i zdrowia Twojej rodziny!

 

Zapraszamy!

Od 3 stycznia 2023 r. rusza nowa wersja programu „Czyste Powietrze”!
Urząd Gminy w Sobkowe informuje o zmianach Programu „Czyste Powietrze” od dnia 3 stycznia 2023 r.


czpg1.png
Zmiany obejmują m.in. podwyższenie progów dochodowych, zwiększenie wysokości dotacji oraz możliwość złożenia kolejnego wniosku o dofinansowanie dla tych, którzy już wcześniej skorzystali z Programu, a także kompleksowa termomodernizacja, która służy bezpieczeństwu cieplnemu gospodarstw domowych.
Nowy Program, na podstawie którego nabór rozpocznie się od 03 stycznia 2023 r. udostępniony jest na stronie https://czystepowietrze.gov.pl

czpg2.png

 

Gmina Sobków w związku z zawartym porozumieniem z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach prowadzi Punkt Konsultacyjno – Informacyjny Programu „Czyste Powietrze” dla mieszkańców zainteresowanych otrzymaniem dofinansowania do wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe, na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy oraz przeprowadzenia niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku.

W Punkcie Konsultacyjnym jest możliwość skonsultowania i uzyskania pomocy w wypełnieniu wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Priorytetowego,,Czyste Powietrze” oraz jego złożenie. Następnie wniosek przekazywany jest do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach, gdzie następuje jego ocena merytoryczna.

Tel. 41 387 103 87 w. 31

e-mail: czystepowietrze@sobkow.pl

Program „Czyste Powietrze” przewiduje dofinansowania na:

  • źródło ciepła – wymianę, zakup, montaż,
  • instalację centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej,
  • wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła,
  • mikroinstalację fotowoltaiczną,
  • ocieplenie przegród budowlanych,
  • stolarkę drzwiową i okienną,
  • dokumentację (audyt energetyczny, dokumentacja projektowa).

Dzięki aktywnym działaniom Punktu Konsultacyjno – Informacyjnego Programu „Czyste Powietrze” Gmina Sobków otrzymała promesę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach w wysokości 25 600 zł z przeznaczeniem na dalsze działanie Punktu, który prowadzi działania edukacyjne, informacyjne i organizacyjne skierowane do mieszkańców.

Dziękujemy naszym mieszkańcom, którzy zdecydowali się wsiąść udział w Programie, przyczyniając się tym samym do ograniczenia problemu niskiej emisji.

Informacje o Programie Czyste Powietrze znajdziecie Państwo na stronie https://www.czystepowietrze.gov.pl/

- pcp.png

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach informuje, że od dnia 15.07.2022 r. nabór wniosków o dofinansowanie będzie prowadzony w oparciu o zmienioną wersję programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.

 

W związku z powyższym poniżej prezentujemy najważniejsze informacje dotyczące zmian w Programie oraz link do strony, gdzie zamieszczone są aktualnie obowiązujące dokumenty do nowej wersji Programu „Czyste Powietrze” obowiązujące od 15.07.2022 r.

 

Najważniejsze zmiany w Programie, które obowiązują od 15.07.2022 r. to:

 

1) Prefinansowanie skierowane do beneficjentów 2) i 3) części programu „Czyste Powietrze” i będzie dostępne tylko dla nowych osób składających wniosek o dofinansowanie. Warunkiem wypłaty prefinansowania ma być przesłanie wraz z wnioskiem o dotację umowy zawartej z wykonawcą na przeprowadzenie konkretnych prac. W ramach realizowanego przedsięwzięcia możliwe będzie zawarcie do trzech umów z wykonawcami. Prefinansowanie w wysokości do 50 proc. najwyższej możliwej wysokości dotacji, przypadającej dla danego wykonawcy, będzie wypłacane bezpośrednio na jego konto, zgodnie z maksymalnymi poziomami dofinansowania oraz warunkami programu.

 

2) Zwiększenie o 10 tys. zł maksymalnych kwot dotacji na prace remontowe realizowane w ramach części 2) i 3) programu „Czyste Powietrze”, a więc odnoszących się do osób o najniższych dochodach, uprawnionych do podwyższonego i najwyższego poziomu wsparcia. Po obecnych zmianach, maksymalna bezzwrotna dotacja w części 2) zwiększy się z 37 do 47 tys. zł, a górny pułap dofinansowania w części 3) wzrośnie z 69 do 79 tys. zł.

 

Szczegółowe informacje w zakresie zmian Programu są dostępne na Portalu Beneficjenta: Portal Beneficjenta - Kielce (wfos.com.pl)

- zmiany_w_programie_czyste_powietrze_od_1_lipca_2021.jpg

Prezentacja Czyste Powietrze

Najważniejsze zmiany w programie „Czyste Powietrze” od dnia 01.07.2021r.

 

Koniec dotacji na piece węglowe

Zakup i montaż kotła na węgiel w ramach programu „Czyste Powietrze” będzie możliwy tylko do końca obecnego roku. Zatem, aby otrzymać dotację wnioskujący musi do 31 grudnia 2021 r. złożyć wniosek o dofinansowanie obejmujący kocioł na węgiel, zakupić i zamontować to źródło ciepła a dodatkowo potrzebna jest faktura wystawiona do końca bieżącego roku (warunek ten nie dotyczy wniosków złożonych przed datą wejścia w życie zmian w programie, czyli przed 1 lipca 2021 r.).

 

Wyższe progi dochodowe

Podwyższenie progów dochodowych w drugiej części programu ma na celu ujednolicenie progów dochodowych programów „Czyste Powietrze” i „Stop Smog”. Dzięki temu więcej osób skorzysta z podwyższonego poziomu dofinansowania w „Czystym Powietrzu”, czyli otrzyma bezzwrotną dotację wynoszącą do 37 tys. zł.

Od 1 lipca 2021 r. dla gospodarstw jednoosobowych próg dochodowy wzrośnie o 229 zł niż obecnie, czyli do kwoty 2 189 zł. Z kolei dla gospodarstw wieloosobowych próg dochodowy podwyższy się o 164 zł niż obecnie, czyli do poziomu 1 564 zł na osobę.

 

Wyższe dotacje na kotły na pellet o podwyższonym standardzie

Zgodnie z dotychczasowymi zapisami w programie „Czyste Powietrze”, począwszy od 1 lipca 2021 r. możliwe będzie ubieganie się o wsparcie na zakup i montaż kotła na pellet o podwyższonym standardzie. To szansa na dotacje do 9 tys. zł (nie więcej niż 45% faktycznie poniesionych kosztów) w podstawowym poziomie dofinansowania. W podwyższonym dotacja ta wynosi do 12 tys. zł (nie więcej niż 60% kosztów).

Szczegóły w tym zakresie określają załączniki nr 2 i 2a do programu „Czyste Powietrze”, dostępne na stronie czystepowietrze.gov.pl (zakładka Weź dofinansowanie/Czyste Powietrze, materiały do pobrania) oraz na Portalu Beneficjenta WFOŚiGW w Kielcach  https://portalbeneficjenta.wfos.com.pl/wymagana-dokumentacja, gdzie w poz. nr 12 mowa jest o zakupie i montażu kotła na pellet drzewny z automatycznym sposobem podawania paliwa, o obniżonej emisyjności cząstek stałych o wartości ≤ 20 mg/m3.

 

W związku z zawartym porozumieniem z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach w Urzędzie Gminy w Sobkowie uruchomiono punkt konsultacyjno-informacyjny dotyczący programu „Czyste Powietrze. W punkcie jest możliwość skonsultowania wniosku o dofinansowanie w ramach programu oraz jego złożenie. Następnie wniosek przesyłany jest do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach, gdzie następuje jego ocena merytoryczna.

 

W przypadku chęci wypełnienia wniosku o dofinansowanie z pracownikiem urzędu prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny 41 387 10 37 wew. 31 lub mailowy czystepowietrze@sobkow.pl  w celu uzgodnienia terminu i godziny wizyty.

Celem Programu jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych.

 

Kto może być Beneficjentem programu?

Beneficjentem jest osoba fizyczna będąca właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą

Wnioskodawcy podzieleni są na dwie grupy tj.:

1) Uprawnieni do podstawowego poziomu dofinansowania – wnioskodawca o dochodzie rocznym nieprzekraczającym kwoty 100 000 zł

Dokumenty potwierdzające dochód:

oświadczenie o dochodzie, wymagane podanie na podstawie jakich dokumentów wyliczono dochód, dokumenty do okazania w przypadku kontroli.

Osoby o dochodach powyżej 100 000 zł nie mogą skorzystać z programu Czyste powietrze lecz mogą ubiegać się o ulgę termomodernizacyjną.

2) Uprawnieni do podwyższonego dofinansowania - przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza:

• 1400 zł w gospodarstwie wieloosobowym ( od 1 lipca 2021 r. 1563,60 zł)

• 1960 zł w gospodarstwie jednoosobowym (od 1 lipca 2021 r. 2189,04 zł)

• W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód wnioskodawcy, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie przekroczył trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego                           w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

 

Co trzeba wiedzieć, żeby złożyć wniosek

  • określić zakres prac
  • numer księgi wieczystej dla budynku, jeśli nie ma należy dołączyć dokument potwierdzający prawo własności budynku
  • powierzchnię budynku
  • rok wystąpienia o zgodę na budowę/ zgłoszenie budowy
  • numer działki  (zgodnie z ewidencją gruntów i budynków)
  • dokumenty potwierdzające dochód (np. PIT, decyzje podatkowe, i inne)
  • numer rachunku bankowego
  • w przypadku podwyższonego poziomu dofinansowania wymagane jest zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego wydane  przez GOPS

Należy dołączyć:

  • załącznik zawierający oświadczenia współwłaściciela/-li o wyrażeniu zgody na realizację (jeśli budynek/lokal mieszkalny jest objęty współwłasnością).
  • załącznik zawierający oświadczenia współmałżonka o wyrażeniu zgody na zaciągnięcie zobowiązań (jeśli wnioskodawca posiada ustawową wspólność majątkową).

 

Wymagania techniczne

Kocioł na węgiel – kwalifikowanie wydatków:

  • Kotły na węgiel muszą posiadać klasę efektywności energetycznej minimum B
  • Dofinansowane są jedynie kotły z automatycznym podawaniem paliwa.
  • Kocioł nie może posiadać rusztu awaryjnego lub przedpaleniska/brak możliwości montażu rusztu awaryjnego lub przedpaleniska;
  • Zakup i montaż kotła na węgiel w ramach programu „Czyste Powietrze” jest możliwy tylko do 31 grudnia 2021 r.
  • karta produktu i etykieta energetyczna

 Kocioł na pellet drzewny – warunki dofinansowania:

  • muszą posiadać klasę efektywności energetycznej minimum A+
  • Dofinansowanie jedynie do kotłów z automatycznym podawaniem paliwa
  • Kocioł nie może posiadać rusztu awaryjnego lub przedpaleniska/brak możliwości montażu rusztu awaryjnego lub przedpaleniska
  • karta produktu i etykieta energetyczna

 

 

Kocioł na pellet drzewny o podwyższonym standardzie

  • obniżona emisyjność cząstek stałych o wartości ≤ 20 mg/m3
  • muszą posiadać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń klasę efektywności energetycznej minimum A+
  • Dofinansowanie jedynie do kotłów z automatycznym podawaniem paliwa
  • Kocioł nie może posiadać rusztu awaryjnego lub przedpaleniska/brak możliwości montażu rusztu awaryjnego lub przedpaleniska
  • karta produktu i etykieta energetyczna
  • Kotły możliwe do dofinansowania, jeżeli zostaną zakupione na podstawie dokumentu zakupu wystawionego od 1 lipca 2021 r.
  • karta produktu i etykieta energetyczna

Kocioł zgazowujący drewno  

  • Kotły zgazowujące drewno muszą posiadać certyfikat/świadectwo potwierdzające spełnienie wymogów dotyczących ekoprojektu (ecodesign).
  • Kocioł musi być eksploatowany ze zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym/zbiornikiem cwu, którego minimalna bezpieczna pojemność jest określona zgodnie ze wzorem „Pojemność zasobnika”
  • muszą posiadać klasę efektywności energetycznej minimum A+ na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej
  • Kocioł nie może posiadać rusztu awaryjnego lub przedpaleniska/brak możliwości montażu rusztu awaryjnego lub przedpaleniska.
  • karta produktu i etykieta energetyczna

Kocioł gazowy kondensacyjny

  • muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń, wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej
  • karta produktu i etykieta energetyczna

Kocioł olejowy kondensacyjny

  • muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń, wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej
  • karta produktu i etykieta energetyczna

Wszystkie urządzenia oraz materiały muszą być fabrycznie nowe, dopuszczone do obrotu oraz w przypadku gdy wynika to z obowiązujących przepisów prawa - posiadać deklaracje zgodności urządzeń z przepisami z zakresu bezpieczeństwa produktu (oznaczenia „CE” lub „B”).

 

Karta produktu i etykieta energetyczna

 - czyste_porwietrze67.png

- czystepowietrze_32.png

 

Klasy energetyczne urządzeń grzewczych

 

 - czyste_powietrze_43.png

 

Wymagania techniczne – kolektory słoneczne i pompy ciepła do c.w.u.

Kolektory słoneczne muszą posiadać Certyfikat europejskiego znaku jakości „Solar Keymark” wraz z załącznikiem technicznym lub równoważny certyfikat potwierdzający m.in. przeprowadzenie badań kolektora.

Mikroinstalacja fotowoltaiczna o zainstalowanej mocy elektrycznej od 2 kW do 10 kW.

Wymagane dokumenty:  Faktura, potwierdzenie płatności, oświadczenie OSD  

 

Pompy ciepła w odniesieniu do wytwarzania ciepłej wody użytkowej muszą spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

Pompy ciepła powietrze/woda muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A+ (dla temperatury zasilania 55oC) na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

Pompy ciepła powietrze/woda muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++ (dla temperatury zasilania 55oC) na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

Pompy ciepła powietrze/powietrze muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A+ (dla klimatu umiarkowanego) na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

Rozliczając należy przedstawić: protokół odbioru,  faktura, potwierdzenie płatności, karta produktu i etykieta energetyczna, potwierdzenie likwidacji starego źródła ciepła.

Kupując kocioł na paliwa stałe należy sprawdzić, czy dany egzemplarz w momencie zakupu posiada certyfikat ekoprojekt, czy jest on wydany przez uprawnioną jednostkę i czy na pewno dotyczy tej wersji kotła, którą kupuje inwestor – nie wystarczy przedstawienie Deklaracji zgodności z dyrektywą Ekoprojekt.

 

Usługi muszą być wykonane przez osoby lub podmioty posiadające stosowne uprawienia i pozwolenia oraz przeprowadzone zgodnie z obowiązującym prawem i normami.

Montaż kotłów musi być przeprowadzony przez instalatorów posiadających uprawnienia.

 

WNIOSEK O PŁATNOŚĆ

W szczególności do wniosku powinny zostać dołączone następujące dokumenty:

  • Potwierdzenie trwałego wyłączenia z użytku źródła ciepła na paliwo stałe (imienny dokument zezłomowania/karta przekazania odpadu/formularza przyjęcia odpadów metali).
  • Dokumenty zakupu, czyli kopie faktur lub innych równoważnych dokumentów księgowych, potwierdzających nabycie materiałów, urządzeń lub usług
  • Dokumenty potwierdzające dokonanie zapłaty na rzecz wykonawcy lub sprzedawcy –należy dostarczyć, jeżeli Beneficjent opłacił dokumenty zakupu w całości lub w części.
  • Karta produktu i etykieta energetyczna potwierdzające spełnienie wymagań technicznych
  • Dla okien, drzwi i bram garażowych dokument potwierdzający spełnienie wymagań technicznych określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r.
  • Certyfikat/świadectwo potwierdzające spełnienie wymogów dotyczących ekoprojektu (ecodesign)
  • Certyfikat europejskiego znaku jakości „Solar Keymark” wraz z aktualnym numerem certyfikatu, a także wraz z załącznikiem technicznym lub certyfikat równoważny potwierdzający przeprowadzenie badań zgodnie z normą PN-EN 12975-1
  • protokół odbioru montażu źródła ciepła (W protokole odbioru montażu kotła zgazowującego drewno należy potwierdzić ponadto, że kocioł został zamontowany wraz ze zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym/zbiornikiem cwu)
  • Protokół odbioru montażu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła potwierdzający miejsce wykonania instalacji, jej parametry, prawidłowość montażu i gotowość do eksploatacji.- Protokołu nie dołącza się, jeżeli prace w tym zakresie były wykonywane siłami własnymi przez Beneficjenta
  • Protokół odbioru wykonania instalacji centralnego ogrzewania lub ciepłej wody
  • Protokół odbioru wykonania przyłącza oraz instalacji wewnętrznej od przyłącza do źródła ciepła
  • Protokół odbioru prac w zakresie: ocieplenia przegród budowlanych, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej.
  • Wystawione na Beneficjenta zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające montaż licznika wraz z numerem Punktu Poboru Energii opatrzonego pieczęcią firmową oraz czytelnym podpisem(jeśli rozliczana jest kategoria mikroinstalacja fotowoltaiczna)
  • Audyt energetyczny -jeżeli stanowi koszt kwalifikowany

W związku z utworzeniem punktu konsultacyjnego dot. Programu Czyste Powietrze przypominamy, iż Sejmik Województwa Świętokrzyskiego podjął dwie uchwały, które są kluczowe dla poprawy jakości powietrza na terenie naszego województwa. Pierwsza dotyczy określenia „Programu ochrony powietrza dla województwa świętokrzyskiego wraz z planem działań krótkoterminowych”, a druga wprowadza na terenie województwa ograniczenia i zakazy w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw stałych.

Główne cele wynikające z tych dokumentów to eliminacja nieekologicznych kotłów opalanych paliwem stałym, która ma na celu poprawę jakości powietrza. Od 1 lipca 2026 r. na terenie województwa świętokrzyskiego, będzie można użytkować tylko odnawialne, bądź niskoemisyjne źródła ciepła takie jak: ciepło z sieci miejskiej, kotły na gaz lub olej opałowy, pompy ciepła lub ogrzewanie elektryczne. Jedynie w sytuacji braku możliwości podłączenia budynku do sieci miejskiej, bądź sieci gazowej, dopuszczalne będzie spalanie paliw stałych w kotłach, które spełniają wymagania dyrektywy Ekoprojektu.

Do pobrania:

Program ochrony powietrza dla województwa świętokrzyskiego wraz z planem działań krótkoterminowych

Uchwała w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa świętokrzyskiego ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.