Artykuł
Pomoc dla pszczelarzy do przezimowanych rodzin pszczelich – 80 mln zł. wsparcia.
Dyrektor Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego ARiMR – Piotr Żołądek informuje, że rozpoczął się kolejny nabór wniosków o przyznanie pomocy dla pszczelarzy będących podmiotami prowadzącymi działalność nadzorowaną w zakresie utrzymywania pszczół wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Wnioski o udzielenie pomocy należy składać na formularzu opracowanym
i udostępnionym przez Agencję na jej stronie internetowej do Kierownika Biura Powiatowego ARiMR, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę pszczelarza, w terminie do dnia 31.05.2024 r.
BENEFICJENTEM POMOCY MOŻE BYĆ PSZCZELARZ:
- któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, tzw. numer EP
- który prowadzi działalność nadzorowaną w zakresie utrzymywania pszczół wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Do wniosku należy dołączyć:
- wydane w 2024 roku zaświadczenie powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce prowadzenia pasieki o wpisaniu pszczelarza do rejestru,
o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, oraz o liczbie pni pszczelich, - zaświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis - o ile w treści wniosku nie złożono oświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis,
- w przypadku braku tzw. numeru EP, należy do wniosku dołączyć wypełniony
i podpisany wniosek o wpis do EP.
Wnioski można składać:
- osobiście w Biurze Powiatowym ARiMR,
- za pośrednictwem platformy ePUAP,
- za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl,
- lub wysłać za pośrednictwem operatora pocztowego (np. Poczta Polska).
Więcej informacji www.gov.pl/arimr
KOMUNIKAT W SPRAWIE NABORU WNIOSKÓW O DOPŁATY BEZPOŚREDNIE I OBSZAROWE DLA ROLNIKÓW
Urząd Gminy w Sobkowie na prośbę Dyrektora Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego ARMiR przekazuje informację w sprawie naboru wniosków o dopłaty bezpośrednie i obszarowe.
Dyrektor Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach — Piotr Żołądek uprzejmie informuje, że od 15 marca 2024 r. ARiMR rozpoczęła przyjmowanie wniosków w ramach kolejnej kampanii dopłat bezpośrednich i obszarowych.
O wsparcie po raz kolejny można się ubiegać wyłącznie za pomocą internetowej aplikacji eWniosekPlus, dostępnej na Platformie Usług Elektronicznych. Rolnicy, którzy nie mają komputerów, mogą liczyć na techniczne wsparcie ze strony pracowników ARiMR. Wszelkie wątpliwości można konsultować również za pośrednictwem infolinii. Także w tym roku bezpłatną pomocą służą eksperci z Ośrodków Doradztwa Rolniczego.
Dopłaty bezpośrednie przysługują rolnikowi aktywnemu zawodowo prowadzącemu działalność rolniczą. Musi on posiadać grunty o powierzchni co najmniej I ha. Ziemia, do której chce otrzymać płatności, powinna być w jego posiadaniu na dzień 31 maja 2024 r. Wsparcie to przysługuje także rolnikowi, który ma mniej niż I ha gruntów, ale spełnia warunki do przyznania płatności związanych ze zwierzętami, a łączna kwota płatności bezpośrednich, które miałby otrzymać, wynosi co najmniej 200 euro.
Katalog płatności, o które można się ubiegać w rozpoczynającej się właśnie kampanii, jest niemal identyczny z tym z 2023 roku. W ramach dopłat bezpośrednich oprócz m.in. podstawowego wsparcia dochodów czy płatności redystrybucyjnej od ubiegłego roku realizowane jest dofinansowanie z tytułu ekoschematów. Tych w 2024 roku dotyczą pewne zmiany, np. wprowadzone zostały dodatkowe warianty w przypadku dobrostanu zwierząt hodowanych zgodnie z systemami jakości. Niezmiennie można się starać również o przyznanie przejściowego wsparcia krajowego, a tzw. obszarówkę stanowią płatności: rolno-środowiskowo-klimatyczne, ekologiczne, leśne i ONW.
Wnioski o przyznanie dopłat wraz z załącznikami są przyjmowane do 15 maja 2024 r. Tradycyjnie dokumenty będzie można dostarczyć również po tym terminie, ale za każdy roboczy dzień opóźnienia płatność zostanie pomniejszona o I proc. Z kolei korekty we wnioskach bez konsekwencji finansowych będzie można wprowadzać do 31 maja 2024 r. Po tej dacie płatności do powierzchni objętych zmianami będą również obniżane 0 1 proc. za każdy dzień zwłoki. Zarówno w przypadku składania wniosków, jak i wprowadzania w nich modyfikacji, ostateczny termin zakończenia tegorocznej kampanii powinien nastąpić 9 czerwca 2024 r., ale ponieważ jest to niedziela, wnioski będzie można składać do 10 czerwca.
Informacja o uprawie ziemniaków
Uprawa ziemniaków- przepisy obowiązujące podmioty zajmujące się uprawą ziemniaków
Urząd Gminy w Sobkowie na prośbę Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Kielcach oddział w Jędrzejowie przypomina, że zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 września 2020 r. każdy podmiot (rolnik, przedsiębiorca), który uprawia ziemniaki konsumpcyjne lub paszowe i wprowadza je do obrotu (sprzedaje) wymaga rejestracji, niezależnie od powierzchni, na jakiej te ziemniaki uprawia. Obowiązkowi rejestracji podlega również każdy podmiot uprawiający ziemniaki na powierzchni powyżej 1,5 ha, wykorzystujący cały plon na własne potrzeby (pomimo, iż nie sprzedaje ziemniaków).
Aby się zarejestrować należy złożyć wniosek o wpis do Urzędowego Rejestru Podmiotów Profesjonalnych prowadzonego przez Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa (za pośrednictwem oddziału w Jędrzejowie).
Wpis nie podlega żadnej opłacie.
Wniosek można pobrać na stronie http://piorin.gov.pl/wiorin/swietokrzyskie/ lub w siedzibie oddziału WIORIN w Jędrzejowie ul. Przypkowskiego 30. Wypełniony i podpisany wniosek można przesłać pocztą lub dostarczyć osobiście.
Ponieważ ziemniak jest rośliną atakowaną przez groźne choroby i szkodniki nadzór Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin
i Nasiennictwa nad uprawą i obrotem ziemniakami, ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa fitosanitarnego.
Informacja dla Rolników w sprawie suszy 2023
Informujemy że 15 lipca br. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2015 poz. 187 z późn.zm.1) w zakresie szacowania w gospodarstwach rolnych szkód spowodowanych wystąpieniem w 2023 r. suszy.
Na podstawie zapisów powyższego rozporządzenia szacowanie szkód spowodowanych wystąpieniem suszy odbywać się będzie nadal za pomocą publicznej aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”
(link do aplikacji → https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign
Podstawą oszacowania szkód jest złożenie wniosku za pośrednictwem aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”, która dokona oceny strat na podstawie danych Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa - Państwowego Instytutu Badawczego. Aplikacja automatycznie generuje protokół oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej) lub kalkulację oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej).
Wniosek o oszacowanie szkód producent rolny składa za pośrednictwem aplikacji do dnia 15 października roku, w którym wystąpiła susza.
Ważne! Suszę - oznaczają szkody spowodowane wystąpieniem, w dowolnym sześciodekadowym okresie od dnia 21 marca do dnia 30 września, spadku klimatycznego bilansu wodnego poniżej wartości określonej dla poszczególnych gatunków roślin uprawnych i gleb; a zatem szkody powstałe w wyniku suszy można szacować wyłącznie wówczas gdy na danym terenie zgodnie z Klimatycznym Bilansem Wodnym wystąpiła susza;
(link do Systemu Monitoringu Suszy Rolniczej → https://susza.iung.pulawy.pl/wykazy/2023,2602082/
Producent rolny może dodatkowo wystąpić o oszacowanie szkód spowodowanych przez suszę w uprawach rolnych przez Komisje gminną powołaną zarządzeniem Wojewody Świętokrzyskiego. Wówczas wniosek o oszacowanie szkód należy złożyć w Urzędzie Gminy w Sobkowie w terminie umożliwiającym oszacowanie szkód. Komisja gminna w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku dokonuje oszacowania szkód (nie później jednak niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy albo jej likwidacji). Jednakże oszacowanie szkód tylko przez Komisję gminną nie jest podstawą do ubiegania się przez producenta rolnego o pomoc.
Obligatoryjne jest złożenie wniosku przez rolnika za pomocą aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”.
Harmonogram bezpłatnej pomocy przy wypełnianiu wniosków o dopłaty bezpośrednie
15 marca 2023 roku rozpoczął się nabór wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich oraz płatności obszarowych za 2023 rok. Jest to pierwszy nabór według nowych zasad, wynikających z Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Nabór potrwa do 15 maja 2023 r., jednak nie warto czekać na ostatnią chwilę.
Informujemy, że doradcy ze Świętokrzyskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach udzielają bezpłatnej pomocy przy wypełnianiu wniosków o dopłaty bezpośrednie.
W Urzędzie Gminy w Sobkowie doradca ŚODR Modliszewice - PZDR Jędrzejów dostępny będzie w dniach:
- 04.2023, 11. 04.2023, 18. 04.2023, 25. 04.2023, 02. 05.2023 – dla gospodarstw tylko z produkcją roślinną
oraz w dniu 09.05.2023 – dla gospodarstw z produkcją zwierzęcą i mieszaną.
Pełny harmonogram bezpłatnej pomocy przy wypełnianiu wniosków o dopłaty bezpośrednie przez pracowników ŚODR Modliszewice - PZDR Jędrzejów w roku 2023 adostępny jest pod adresem:
Rolnicy przypominamy, że zgodnie z obowiązującymi zapisami ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 764) warunkiem prowadzenia działalności w zakresie uprawy maku lub skupu maku od producenta maku jest uzyskanie wpisu do rejestru producentów maku oraz podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu maku, zwanego dalej "rejestrem maku" a warunkiem prowadzenia działalności w zakresie uprawy konopi włóknistych lub skupu konopi włóknistych od producenta konopi włóknistych jest uzyskanie wpisu do rejestru producentów konopi włóknistych oraz podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu konopi włóknistych, zwanego dalej "rejestrem konopi włóknistych".
Organem właściwym do dokonania wpisu i odmowy dokonania wpisu do rejestru maku i rejestru konopi włóknistych, zmiany wpisu w tych rejestrach lub wykreślenia z tych rejestrów jest dyrektor oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Wniosek i szczegóły na stronie internetowej KOWR:
https://www.kowr.gov.pl/interwencja/konopie-wlokniste
https://www.kowr.gov.pl/interwencja/mak
SUSZA - WNIOSKI O SZACOWANIE SZKÓD DO 31 PAŹDZIERNIKA |
Na podstawie przyjętej przez Radę Ministrów zmiany rozporządzenia termin na złożenie wniosku o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy w 2022 r. został wydłużony do 31 października br.
Link do strony Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/susza--wnioski-o-oszacowanie-szkod-do-31-pazdziernika
Wnioski o oszacowanie strat suszowych tylko przez aplikację!
Przypominamy, że wnioski o oszacowanie strat spowodowanych przez suszę producenci rolni mogą składać wyłącznie za pomocą publicznej aplikacji.
Za pomocą tej aplikacji producent rolny, korzystając z własnego Profilu Zaufanego, określa zakres i stopień strat spowodowanych przez suszę w uprawach rolnych w swoim gospodarstwie rolnym.
Logowanie do aplikacji będzie odbywać się bowiem za jego pomocą. Do tej aplikacji można wchodzić kilkakrotnie, uzupełniając kolejne zgłoszenia. Aplikacja jest dostępna na ministerialnej stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/gov/zloz-wniosek-o-oszacowanie-spowodowanych-przez-susze-strat-w-uprawach-rolnych
Wprowadzane przez producenta rolnego dane są automatycznie weryfikowane przez aplikację z danymi:
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie upraw rolnych zgłoszonych do wniosku o dopłaty bezpośrednie oraz danymi zawartymi w Systemie Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt, Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach w zakresie zasięgu i zakresu suszy wynikającego z Systemu Monitoringu Suszy Rolniczej.
Aplikacja jest kompatybilna z danymi dotyczącymi upraw i zwierząt zgłoszonych do ARiMR. Zgłaszając szkodę suszową, rolnik wybiera z upraw zgłoszonych do ARiMR we wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich. Z kolei dane o liczbie zwierząt z IRZplus umożliwią wyliczenie wartości produkcji roślinnej i zwierzęcej danego gospodarstwa rolnego. Po weryfikacji danych wprowadzonych przez rolnika i uzupełnieniu danych z ARiMR, IUNG i IERiGŻ aplikacja określi obszar upraw rolnych dotkniętych suszą oraz maksymalny poziomu strat.
Jeśli rolnik jako poszkodowane przez suszę wprowadzi uprawy, które nie były zgłoszone do dopłat oraz które zgodnie z monitoringiem suszy prowadzonym przez IUNG od dnia 21 marca br. nie zostały objęte suszą, aplikacja je odrzuci. Aplikacja nie przyjmie także wyższego poziomu strat w danej uprawie niż ten określony przez IUNG.
W aplikacji wygenerowany zostanie automatycznie protokół oszacowania szkód powstałych w wyniku suszy, jeżeli szkody wynoszą powyżej 30 % średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym z ostatnich trzech lat poprzedzających rok, w którym wystąpiła susza. Średnia roczna produkcja rolna jest ustalana na podstawie danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w Warszawie pochodzących z Systemu Zbierania Danych Rachunkowych (FADN).
W przypadku strat powyżej 30% średniej z trzech poprzednich lat aplikacja wygeneruje protokół i przekaże go do wojewody w celu zatwierdzenia. Wojewoda skontroluje na miejscu 5% wniosków wytypowanych losowo przez aplikację. Po zatwierdzeniu przez niego protokołu strat w dochodach powyżej 30% rolnik będzie mógł poprzez aplikację złożyć do ARiMR wniosek o ewentualną pomoc. Jeśli straty w gospodarstwie rolnym będą niższe niż 30%, aplikacja odrzuci protokół, podając informację, iż „Ustalony w protokole poziom strat poniżej 30% nie spełnia wymogów do ubiegania się o pomoc publiczną”.
Producent rolny będzie miał prawo do kilkukrotnego uzupełniania strat w poszczególnych uprawach do momentu potwierdzenia ostatniego zgłoszenia poprzez podpisanie wniosku Profilem Zaufanym.
Każdy producent rolny może otrzymać w danym roku jeden protokół oszacowania szkód w gospodarstwie rolnym spowodowanych przez suszę.
Szczegóły oraz instrukcję wypełniania wniosku na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/zloz-wniosek-o-oszacowanie-spowodowanych-przez-susze-strat-w-uprawach-rolnych
Link do aplikacji: https://aplikacje.gov.pl/app/susza/
Link do Systemu Monitoringu Suszy Rolniczej: https://susza.iung.pulawy.pl/wykazy/2022,2609082/
APEL do hodowców drobiu
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Głównego Lekarza Weterynarii
Wymagania weterynaryjne przy prowadzeniu uboju na użytek własny oraz przy prowadzeniu „rzeźni rolniczej” – poradniki
- Wymagania weterynaryjne przy prowadzeniu uboju na użytek własny
- Wymagania weterynaryjne przy prowadzeniu „rzeźni rolniczej”
Zabezpiecz gospodarstwo przed suszą, złóż wniosek o dotację
O pomoc, która realizowana jest w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” z PROW 2014-2020, może wystąpić rolnik posiadający gospodarstwo o powierzchni co najmniej 1 ha i nie większe niż 300 ha. Wnioskodawca powinien zarabiać na produkcji zwierzęcej lub roślinnej, o czym ma świadczyć wykazany przychód w wysokości co najmniej 5 tys. zł, odnotowany w okresie 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku. Konieczna jest także obecność w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Co istotne, przyznanie pomocy w tym obszarze wsparcia nie jest uzależnione od wielkości ekonomicznej gospodarstwa i nie trzeba wykazywać wzrostu wartości dodanej brutto (GVA).
Wsparciem z ARiMR mogą zostać objęte trzy kategorie inwestycji: ulepszające już istniejące instalacje nawadniające; powiększające obszar nawadniania; jednocześnie powiększające obszar nawadniania oraz ulepszające już istniejące instalacje.
Ubiegając się o dotację na nawadnianie należy: w przypadku ulepszenia istniejących instalacji – doprowadzić do oszczędności wody na poziomie co najmniej 10 proc.; w przypadku powiększenia obszaru nawadniania – wykazać brak znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko; w przypadku inwestycji wpływających na jednolite części wód powierzchniowych lub podziemnych, których stan ze względu na ilość wody został w planie gospodarowania wodami w dorzeczu określony jako mniej niż dobry – wykazać ponadto faktyczną (efektywną) oszczędność wody. Stąd też każda z inwestycji w nawadnianie musi mieć zainstalowane urządzenie do pomiaru zużycia wody.
Pomoc finansowa na jednego beneficjenta i jedno gospodarstwo wynosi maksymalnie 100 tys. zł, przy czym refundacji podlega 50 proc. kosztów poniesionych na realizację inwestycji (60 proc. w przypadku młodego rolnika). Minimalny poziom kosztów inwestycji musi być wyższy niż 15 tys. zł. Planowane operacje mogą być realizowane tylko jednoetapowo. Zakończenie realizacji operacji i złożenie wniosku o płatność powinno nastąpić przed upływem 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznaniu pomocy, lecz nie później niż do 30 czerwca 2023 r.
Rolnicy mogą sfinansować z tego programu m.in. budowę studni i zbiorników; zakup maszyn i urządzeń do poboru, magazynowania, uzdatniania, odzyskiwania lub rozprowadzania wody, instalacji nawadniających i systemów do sterowania nawadnianiem.
Wnioski przyjmują oddziały regionalne ARiMR, można je także składać za pośrednictwem biur powiatowych.
Dokumenty aplikacyjne - otwórz
Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach
Informuję,
że we wtorek (I, II tydzień miesiąca) w UG Sobków, dyżur pełni Monika Kaśkiewicz, pracownik ŚODR Modliszewice - PZDR Jędrzejów. Podczas dyżuru można skorzystać z:
- fachowego doradztwa w zakresie:
- nowoczesnych i efektywnych technologii w produkcji rolniczej,
- zwiększania rentowności produkcji w gospodarstwach,
- ekologicznych metod produkcji żywności oraz ochrony środowiska,
- prowadzenia inwestycji w rolnictwie, unowocześnienia gospodarstw poprzez modernizacje istniejących budynków inwentarskich lub zakup maszyn rolniczych,
- kredytowania preferencyjnego, opracowywania wniosków i planów przedsięwzięć gospodarczych (do działań z PROW 2014-2020),
- działalność w zakresie poszukiwania alternatywnych źródeł dochodów na obszarach wiejskich,
Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego w Jędrzejowie
Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach Modliszewice, ul. Piotrkowska 30, 26-200 Końskie
PZD Jędrzejów, ul Armii Krajowej 9, p. 208-209; tel.: (41) 386 12 73,
ŚWIĘTOKRZYSKI OŚRODEK DORADZTWA ROLNICZEGO
W MODLISZEWICACH
Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego Jędrzejów
Organizuję szkolenie uzupełniające (jednodniowe) w zakresie:
STOSOWANIA ŚRODKÓW OCHRONY ROŚLIN
PRZY UŻYCIU OPRYSKIWACZY
Szkolenie odbędzie się 26.02.2020 (środa) o godz. 9.00 w Urzędzie Gminy Sobków (sala konferencyjna).
Ilość miejsc jest ograniczona. Uzyskane zaświadczenie jest ważne 5 lat.
Zapisy i informacje dodatkowe można uzyskać po numerem telefonu:
PZDR JĘDRZEJÓW tel. 41-386-12-73
Apel do hodowców trzody chlewnejMinistra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Głównego Lekarza Weterynarii
Szanowni Państwo!ASF, czyli afrykański pomór świń –nie jest groźny dla ludzi, ale jest bardzo szkodliwy dla gospodarkii niebezpieczny dla Waszych gospodarstw.Główną przyczyną rozprzestrzeniania się wirusa są zarażone dziki. Niestety przyczyną bywa też człowiek i dlatego przypominamy o podstawowych zasadach postępowania. Prosimy o bezwzględne przestrzeganie zasad bioasekuracji:-nie kupujcie świń z niewiadomego źródła pochodzenia,-utrzymujcie świnie w sposób wykluczający kontakt z dzikami,-stosujcie tylko pasze zabezpieczone przed dostępem zwierząt wolno żyjących,-wyłóżcie maty nasączone środkiem dezynfekcyjnym przed wjazdami i wyjazdami z gospodarstw oraz przed wejściami do pomieszczeń, w których utrzymywane są świnie.Przypominamy też, że za brakstosowania zasad bioasekuracji będą nakładane kary administracyjne.
ASF - jak postępować w przypadku znalezienia padłego dzika (.pdf)
Formularz zwrotu/odbioru odpadów opakowaniowych po środkach ochrony roślin w ramach systemu zbiórki opakowań PSOR
Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin przygotowało formularz zwrotu/przyjęcia takich odpadów, które są zbierane w ramach systemu PSOR aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom rolników, którzy potrzebują dowodu na to, że zwrócili odpady do punktu sprzedaży, a tym samym wywiązali się z obowiązków wykazanych w art. 43 ust. 2 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Dzięki temu rolnik zdający odpady do sklepu zrzeszonego w Systemie PSOR będzie dysponował potwierdzeniem, że postąpił z opakowaniem po środkach ochrony roślin zgodnie z przepisami.
Taką kartę rolnik będzie mógł przedstawić przedstawicielowi regionalnego oddziału ARiMR podczas kontroli wzajemnej zgodności.
Od 18 października 2016 r. zmieniają się przepisy dotyczące identyfikacji i rejestracji zwierząt
Uprzejmie informujemy, że w związku ze zmianą przepisów dotyczących identyfikacji i rejestracji zwierząt, od 18 października 2016 r. rolnicy posiadający zwierzęta gospodarskie muszą stosować się do nowych zasad. Nowe regulacje dotyczą zwłaszcza posiadaczy trzody chlewnej. Mają one na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych wśród zwierząt. Poniżej prezentujemy najważniejsze zmiany, które będą obowiązywać od 18 października br.
1. Zgodnie z nowymi przepisami numer identyfikacyjny świni - jest numerem siedziby stada, w której zwierzę się urodziło, albo innej siedziby stada, w której zwierzę przebywało powyżej 30 dni.
2. Posiadacz trzody chlewnej zobowiązany jest oznakować należące do niego zwierzęta w terminie 30 dni od dnia urodzenia. Oznakowania dokonuje się poprzez założenie na lewą małżowinę uszną kolczyka z numerem identyfikacyjnym.
3. W przypadku opuszczenia przez świnię siedziby stada urodzenia przed upływem 30 dni od dnia urodzenia - rolnik zobowiązany jest oznakować świnię kolczykiem przed dniem opuszczenia przez to zwierzę siedziby stada.
4. W przypadku, gdy świnia została przemieszczona do siedziby stada innej niż siedziba stada urodzenia i przebywa w niej dłużej niż 30 dni, posiadacz świni jest zobowiązany dodatkowo oznakować to zwierzę poprzez wytatuowanie numeru identyfikacyjnego zgodnego z numerem siedziby stada, w której zwierzę przebywa powyżej 30 dni.
5. W terminie 7 dni od dnia oznakowania świni, należy zgłosić Kierownikowi Biura Powiatowego ARiMR oznakowanie zwierzęcia, podając liczbę oznakowanych zwierząt.
6. W przypadku utraty kolczyka, także elektronicznego, posiadacz zwierzęcia gospodarskiego (bydła, owiec, kóz i świń) zobowiązany jest oznakować zwierzę duplikatem kolczyka albo duplikatem kolczyka zawierającym elektroniczny identyfikator w terminie 7 dni od dnia otrzymania tego duplikatu. Te same zasady obowiązują w przypadku utraty duplikatu kolczyka. Posiadacz zwierzęcia gospodarskiego odpowiada za jego prawidłowe oznakowanie.
7. Posiadacz trzody chlewnej zobowiązany jest zgłosić Kierownikowi Biura Powiatowego ARiMR zmianę liczebności stada świń w terminie 7 dni od dnia następujących zdarzeń:
- zwiększenia lub zmniejszenia liczebności stada, z wyjątkiem urodzenia, przywozu z państw trzecich albo państw członkowskich,
- uboju zwierzęcia gospodarskiego.
Rolnik musi podać liczbę zwierząt, które przybyły lub ubyły ze stada, oraz miejsce pochodzenia lub przeznaczenia zwierzęcia.
8. W przypadku zagrożenia wystąpienia lub gdy dojdzie do wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt, podlegającej obowiązkowi zwalczania i zostanie określony obszar zapowietrzony, zagrożony lub inny obszar podlegający ograniczeniom, posiadacz świń zobowiązany jest zgłosić Kierownikowi Biura Powiatowego ARiMR zmianę stanu stada świń w terminie 24 godzin od dnia następujących zdarzeń:
- zwiększenia lub zmniejszenia liczebności stada,
- uboju zwierzęcia gospodarskiego,
Rolnik musi podać liczbę zwierząt, które przybyły lub ubyły ze stada, oraz miejsce pochodzenia lub przeznaczenia zwierzęcia.
9. Posiadacz zwierzęcia gospodarskiego (bydła, owiec, kóz i świń) zobowiązany jest do dokonania spisu zwierząt przebywających w siedzibie stada - co najmniej raz na dwanaście miesięcy, nie później jednak niż w dniu 31 grudnia. Ustalone podczas spisu: liczba i numery identyfikacyjne tych zwierząt posiadacz zwierząt przekazuje Kierownikowi Biura Powiatowego w terminie 7 dni od dnia dokonania tego spisu i umieszcza w księgach rejestracji.
10. Aby nadać numer w Rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych, prowadzonym przez ARiMR, należy zgłosić Kierownikowi Biura Powiatowego siedzibę stada, miejsce prowadzenia działalności nadzorowanej przez Inspekcję Weterynaryjną. Obowiązek ten spoczywa na:
- posiadaczu zwierzęcia gospodarskiego,
- podmiocie prowadzącym miejsce gromadzenia zwierząt,
- podmiocie prowadzącym działalność nadzorowaną w zakresie targów, wystaw, pokazów i konkursów zwierząt,
- podmiocie prowadzącym działalność nadzorowaną w zakresie obrotu zwierzętami, pośrednictwa w tym obrocie lub skupu zwierząt,
- podmiocie prowadzącym rzeźnię,
- podmiocie prowadzącym zakład przetwórczy lub spalarnię.
Zgłoszenia należy dokonać:
- nie później niż w dniu:
- wprowadzenia pierwszego zwierzęcia gospodarskiego do siedziby stada lub miejsca gromadzenia zwierząt,
- uboju pierwszego zwierzęcia gospodarskiego,
- unieszkodliwienia zwłok zwierzęcia gospodarskiego w zakładzie przetwórczym lub spalarni
- w terminie 14 dni od dnia:
- wydania decyzji powiatowego lekarza weterynarii o nadaniu weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie organizowania targów, wystaw, pokazów lub konkursów zwierząt,
- wydania decyzji stwierdzającej spełnianie wymagań weterynaryjnych dla prowadzenia działalności w zakresie obrotu zwierzętami, pośrednictwa w tym obrocie lub skupu zwierząt.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 23 września 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia zwalczania chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U. 2016 poz. 1605)
Departament Ewidencji Producentów i Rejestracji Zwierząt ARiMR
Zmieniły się przepisy dotyczące zgłaszania przemieszczeń trzody chlewnej
Od 25 lutego 2016 r. zmieniły się przepisy dotyczące zgłaszania przemieszczeń trzody chlewnej. Zgodnie z nimi:
- Każdy rolnik zamierzający hodować świnie, nawet jedną sztukę na własne potrzeby, musi zarejestrować siedzibę stada.
- W przypadku przemieszczenia świni, dotychczasowy posiadacz (zbywający) oraz nowy posiadacz (nabywający) musi zgłosić to zdarzenie w ciągu 30 dni od jego zaistnienia, do biura powiatowego ARiMR podając m.in. numery obu siedzib stad.
- Zarejestrowanie siedziby stada oraz zgłoszenie przemieszczenia świń, należy dokonać w biurze powiatowym ARiMR na odpowiednim druku. Przemieszczenie można również zgłosić listownie lub za pomocą Internetu po założeniu konta użytkownika i uzyskaniu hasła dostępu.
Podstawa prawna - decyzja wykonawcza Komisji (UE)2016/260 z dnia 23.02.2016 r. zmieniająca decyzję 2006/80/WE w odniesieniu do Polski, uchylająca odstępstwo przewidziane w art. 3 ust. 2 dyrektywy 92/102/EWG w odniesieniu do gospodarstw hodujących jedną świnię.
Informacja ARR o dopłatach do materiału siewnego.
Wykaz Urzędowych Lekarzy Weterynarii, którzy zostali upoważnieni do badania mięsa przeznaczonego na użytek własny oraz sprawowania nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych, w tym badania przedubojowego i poubojowego, oceny mięsa i nadzoru nad przestrzeganiem warunków weterynaryjnych i przepisów o ochronie zwierząt w trakcie uboju na terenie powiatu jędrzejowskiego.
L.p | Obwód | Imię i nazwisko lekarza weterynarii, adres |
1 | Miejscowości gminy Imielno | ZAKRZEWSKI PRZEMYSŁAW, |
2 | Miejscowości gminy Jędrzejów | KIJEWSKI ANDRZEJ, ul. Głowackiego 16, 28-300 Jędrzejów, Służb. 608-113-891 Dom 386 19 27 |
3 | Miejscowości gminy Jędrzejów | KOWAL MARIA, Brzeźnica 23, 28-300 Jędrzejów, Służb. 386 23 31 Dom. 386 11 67 |
4 | Miejscowości gminy Małogoszcz | ZACZKOWSKI ANDRZEJ,ul. Jaszowskiego 5, 28-366 Małogoszcz, woj. Świętokrzyskie Służb. 385 51 14 Dom. 385 55 16 |
5 | Miejscowości gminy Sędziszów | ROKITA ANDRZEJ, Krzcięcice 33, Tel. 381 77 66 Kom 509 115 576 |
6 | Miejscowości gminy Wodzisław | KRUK ZBIGNIEW, Świątniki 28A, |
7 | Miejscowości gminy Wodzisław | KRAWCZYK JAROSŁAW, Nawarzyce 36, Dom. 380 51 19 Kom. 602 538 940
|
8 | Miejscowości gminy Imielno | SZEWCZYK PAWEŁ, ul. Głowackiego 8, 28-300 Jędrzejów, woj. Świętokrzyskie Tel. 386 29 93 |
9 | Miejscowości gminy Oksa i Nagłowice | SIŚKIEWICZ STANISŁAW, ul. Strażacka 1, 28-363 Oksa, Tel. 380 80 22 Kom. 608 476 271 |
10 | Miejscowości gminy Sędziszów | DOMAŃSKI GRZEGORZ, Mstyczów 89, Tel. 381 15 42 Kom. 502 918 983
|
11 | Miejscowości gminy Sobków | WÓJCIK GRZEGORZ, ul. Kielecka 1A 28-305 Sobków, woj. Świętokrzyskie Tel. 601 560 530 |
12 | Miejscowości gminy Słupia Jędrzejowska | GOLA JERZY, Słupia Jędrzejowska 205 |
150 tys. zł premii dla młodego rolnika - wnioski od 3 czerwca
Od środy 3 czerwca do 1 sierpnia 2020 r. młodzi rolnicy będą mogli składać w ARiMR wnioski o przyznanie premii na rozpoczęcie samodzielnego gospodarowania. Pomoc finansowana jest z budżetu PROW 2014-2020.
O „Premię dla młodych rolników” może ubiegać się osoba, która w dniu złożenia wniosku ma nie więcej niż 40 lat i posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe. Jeżeli ich nie ma, powinna uzupełnić je w ciągu 36 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy. Musi też posiadać gospodarstwo rolne o powierzchni co najmniej 1 ha i rozpocząć prowadzenie w nim działalności rolniczej nie wcześniej niż 24 miesiące przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
Jednym z warunków przyznania 150 tys. zł. premii jest utworzenie gospodarstwa rolnego o wielkości ekonomicznej nie mniejszej niż 13 tys. euro i nie większej niż 150 tys. euro. Kolejny wymóg dotyczy powierzchni użytków rolnych w gospodarstwie. Musi być ona co najmniej równa średniej krajowej, a w województwach, w których średnia powierzchni gospodarstw jest niższa niż krajowa - gospodarstwo musi mieć wielkość średniej wojewódzkiej. Natomiast maksymalna powierzchnia nie może być większa niż 300 ha.
Złożone przez młodych rolników wnioski zostaną poddane ocenie punktowej. Suma uzyskanych punktów (co najmniej 8) będzie decydowała o kolejności przysługiwania pomocy dla województwa mazowieckiego oraz łącznie dla pozostałych województw.
Premia w wysokości 150 tys. zł będzie wypłacana w dwóch ratach:
I - w wysokości 120 tys. zł - na wniosek o płatność pierwszej raty złożony po spełnieniu przez młodego rolnika warunków, z zastrzeżeniem których została wydana decyzja o przyznaniu pomocy, w terminie 9 miesięcy od dnia doręczenia tej decyzji;
II - w wysokości 30 tys. zł - na wniosek o płatność drugiej raty złożony po realizacji biznesplanu.
Zgodnie z przepisami rolnik musi przeznaczyć całą kwotę premii na inwestycje dotyczące działalności rolniczej lub przygotowania do sprzedaży produktów rolnych wytwarzanych w swoim gospodarstwie. Ważne jest, że co najmniej 70 proc. tej kwoty musi zostać wydane na inwestycje w środki trwałe.
Dotacji nie może przeznaczyć na chów drobiu (z wyjątkiem produkcji ekologicznej), prowadzenie plantacji roślin wieloletnich na cele energetyczne oraz prowadzenie niektórych działów specjalnych produkcji rolnej.
Wnioski będą przyjmowały oddziały regionalne ARiMR. W czasie trwania na terenie kraju stanu epidemii ARiMR zachęca, by przekazywać w następujący sposób: w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą, za pośrednictwem platformy ePUAP lub przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce Pocztą Polskiej. Dokumenty można również dostarczyć do specjalnych wrzutni, które ustawione są w placówkach terenowych Agencji lub osobiście.